23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Stor ingenjörskonst när Ruukki byter Stadshusbron i Stockholm

Den nuvarande klaffbron vid Stadshuset i hjärtat av Stockholm installerades 1919. Nu, 93 år senare, har den 100 ton tunga nitarbron kommit till slutet av sin livscykel.

Brospannet, den centrala delen av bron, är i dåligt skick på grund av ålder och varken metalldelarna eller trädelarna kan repareras. Därför beslutades det drygt ett år sedan att byta bro. Sedan förra sommaren har Ruukki planerat brobytet i samarbete med huvudentreprenör NCC och på fredag är det dags.

Ruukkis del av broprojektet har varit att ta fram en ny bro, vilket man har gjort i Polen. Sedan transporterade man den från Gdynia med lastfartyg till Södertälje och där med pråmar och bogserbåt via Södertäljekanalen och Mälaren till Riddarfjärden i Stockholm. Egentligen var det den 19 meter breda Stadshusbron nästan för bred för slussen eftersom Södertälje Slussen är 19,5 meter. Det blev bara 25 cm på varje sida att vinka på för nyfikna södertäljebor som beskådade frakten i slutet av mars. Nu har man lyft den nya bron på kajkanten i väntan på brobytet som sker på långfredag.

På torsdagkväll stängs trafiken av och på fredag vid lunchtid kommer en hög pontonkran, en hög marinlyftkran Lodbrok, att lyfta bort den gamla bron, om allt går enligt planerna. Själva lyftet är ett svårt moment just för att bron är i dåligt skick. På natten lyfter man sedan på plats den nya stålbron och lägger den i sitt rätta läge. Det blir ett lyft på cirka 220 ton, det vill säga det är tunga lyft som genomförs under svåra förhållanden.

SSAB AB
BOX 70
101 21 Stockholm
Borlänge kommun
Sverige
VAT nummer: SE5560163429

Sänd till en kollega

0.047