Trender inom bilindustrin
Bilindustrin är mitt i en tid av förändringar, där nya krafter på marknaden bestämmer reglerna för framtiden, förklarar Mattias Nilsson, programme manager för Sandvik Coromants bilindustrisegment.
Vilka är de främsta trenderna?
Övergången från traditionella marknader som Europa, Japan och USA till tillväxtmarknader som Kina, Indien, Sydostasien och Mexiko är en uppenbar trend. Östeuropa, Turkiet och Nordafrika är andra nya marknader. Biltillverkare brukar flytta sin tillverkning närmare slutkunden.
Miljöhänsyn påverkar både de politiska besluten och kundkraven, vilket innebär lättare fordon, hybrider och elbilar. Nya motorer och transmissionssystem väger mindre, men har ändå högre prestanda, vilket driver på utvecklingen av nya, komplicerade konstruktioner och material. Aluminium kommer även i fortsättningen att användas i stället för gjutjärn vid tillverkningen av lättare fordon och lastbilstillverkare byter ut gråjärn mot kompakt grafitjärn, CGI, i sina motorer.
Vad kan Sandvik Coromant erbjuda sina kunder inom bilindustrin?
Grunden i bilindustrin är masstillverkning, där fokus alltid är på kostnad per komponent. Konkurrensen är stenhård för våra kunder och processäkerhet, pålitliga verktyg och så lite avvikelser som möjligt är viktiga framgångsfaktorer. Vi kommer att fortsätta att ta oss an dessa utmaningar genom att förse våra kunder med bra verktyg, lösningar, tjänster och våra bearbetningskunskaper, oavsett vilka material de föredrar att använda – både i dag och i morgon.
Mattias Nilsson
Programme manager för Sandvik Coromants bilindustrisegment.