voestalpine i Cartersville, USA tryggar produktionen med AP&T:s serviceåtagande
För att trygga produktionskapaciteten och minimera risken för oplanerade stillestånd i sina presshärdningslinjer valde voestalpine i Cartersville, Georgia, USA att teckna ett omfattande serviceavtal med AP&T. En investering i ökad trygghet som visat sig värdefull.
För voestalpine i Cartersville är varje sekund viktig. Här tillverkas bland annat strukturdelar till några av världens främsta OEM:er, som baserar sin produktion på ett kontinuerligt inflöde av detaljer och komponenter. Ett oplanerat stillestånd i någon del av leveranskedjan kan få förödande konsekvenser.
– Vi har ett väldigt stort ansvar gentemot våra kunder. Om något fallerar hos oss skapar det bekymmer också för dem. För ungefär ett år sedan hade vi ett extremt högt tryck i verksamheten. Produktionen var igång praktiskt taget dygnet runt alla dagar i veckan och vi tillverkade väldigt stora volymer. Att råka ut för en driftstörning i ett sådant läge kan bli oerhört kostsamt både för oss och våra kunder. För att minimera riskerna beslutade vi att teckna ett serviceavtal med AP&T, säger Fredrik Stålberg, Managing Director and CTO för voestalpine i Cartersville.
Utrustningen som avtalet gäller är två presshärdningslinjer från AP&T som varit i drift sedan 2017, och som har stor betydelse för anläggningens produktionskapacitet.
För att säkerställa en hög maskintillgänglighet valde voestalpine initialt att teckna ett så kallat basserviceavtal för de båda linjerna. Men man insåg ganska snabbt värdet av ett bredare upplägg.
– Vi hade en väldigt bra dialog där vi tillsammans gick igenom behov och förutsättningar i detalj, och tog därefter fram ett förslag på ett betydligt mer omfattande serviceåtagande, säger Magnus Svenningsson, Director Aftermarket Services, på AP&T.
I det avtal som tecknades våren 2022 ingår bland annat regelbundet förebyggande underhåll, online-support 24/7 och hjälp på plats med prioriterad inställelsetid. Allt för en fast månatlig summa.
– Det fungerar väldigt bra. Nu har vi tillgång till snabb, kvalificerad support även på kvällar och helger, vilket vi haft stor nytta av vid några tillfällen. Även om det mesta går att lösa på distans är det tryggt att veta att vi kan få hit tekniker från AP&T med kort varsel om det skulle behövas, säger Fredrik Stålberg.
Tobias Kronstedt, Aftermarket Service Manager för AP&T i USA, ser också positivt på det nya upplägget.
– Genom det nya avtalet kan vi ge voestalpine exakt det stöd de behöver för öka tryggheten i produktionen. Vårt samarbete har utvecklats på ett väldigt bra sätt, säger han.
För framtiden har voestalpine tankar om att utnyttja fler delar av AP&T:s tjänsteerbjudande.
– Ja, vi för just nu en diskussion med AP&T om att utforma ett avtal som ger oss garanterad uptime. Det betyder bland annat att vi skulle kunna överlåta lagerhållningen av maskinreservdelar till AP&T, och att de garanterar att delarna finns tillgängliga inom en viss tid. På så sätt skulle vi kunna frigöra lageryta och samtidigt minska vår kapitalbindning, vilket naturligvis är en stor fördel, säger Fredrik Stålberg.
Fakta
- voestalpine i Cartersville, Georgia, USA är en underleverantör av delar och komponenter till bilindustrin, med ett flertal ledande OEM:er som kunder.
- I produktionsutrustningen ingår bland annat två presshärdningslinjer från AP&T, som används för produktion av strukturdelar.
- För att säkerställa en hög maskintillgänglighet valde voestalpine att teckna ett utökat serviceavtal med AP&T.
Läs mer om AP&T:s serviceavtal och andra tjänster: https://aptgroup.com/solutions/aftermarket-services
Läs mer om voestalpine, Cartersville, USA: https://www.voestalpine.com/automotivecomponents/Standorte/NAFTA/voestalpine-Automotive-Components-Cartersville-Inc