23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Ny inriktning för att skapa mer medlemsnytta

FKG ska vara en pigg och offensiv branschorganisation som skapar rätt förutsättningar för medlemsföretagen när det gäller hållbara affärer och omställning. Så enkelt kan man sammanfatta det val av ny inriktning som sker för att FKG ska skapa medlemsnytta och stärka medlemmarnas konkurrenskraft, i en ny tid med nya krav och villkor under de stora omställningarnas tid.

– Egentligen handlar det om ett omtag, vi slår in på en väg som vi färdats på tidigare, säger FKG:s vd Peter Bryntesson och fortsätter:
– Fortsättningsvis kommer FKG:s inriktning gå mer åt att fokusera på mervärdet i varje enskild produkt och tjänst. Vi vill utmana den klassiska affärsmodellen, baserad på volym och pris, och ersätta den med mindre volym och högre värde, vilket kommer att leda till bättre lönsamhet för leverantörsföretagen.

Allt detta tydliggjordes mer än väl inför FKG:s presentation av Vägvisaren på Elmia Subcontractor i november. Då konstaterade en medlem att det Peter Bryntesson gav uttryck för i en pressrelease – att OEM:s inköpare hellre räknar på kronor och ören än på samlade CO2-utsläpp – stämmer mer än väl.
Samtidigt är fordonstillverkarnas Public Affairs- och hållbarhetsavdelningar snabba på att ta fram nya planer, policydokument och PPT:s kring hållbarhet som de gärna gör mediautspel kring – och dessutom skickar upp- och nedströms i värdekedjan – men utan att visa vilja att ta ansvar för konsekvenserna av dem.
– Policy-wash, green-wash och allra senast partner-wash – vi kommer att ställa krav på OEM och hoppas att även media och inte minst finansmarknaden gör detsamma. OEM måste förstå att ett större värdeskapande kommer genom ett hållbart och rättvist samarbete. Det krävs en attitydförändring, säger Peter Bryntesson.

Hållbarhetsfrågor som klimat- och resurssnålhet, cirkularitet och nu senast end-of-vehichle-life ligger högt på EU-agendan.
– Det är sånt som vi kommer att jobba mer mot nu, samt fokusera våra seminarier på framåt. Vi behöver inte återspegla megatrender inom mobilitets- och transportsystemet som digitalisering vid våra seminarier, men väl bevaka vad som sker inom digitalisering, uppkopplade och elektrifierade fordon. Vi ska ha fokus på industrifrågorna, hur man skapar framtida och hållbar tillväxt samt konkurrenskraft, säger Peter Bryntesson.

Ny teknik och nya krav till följd av omställningen, nätverkande erfarenhetsutbyten/best practice, kompetens, FoU, kapital, SME-företagens situation, nya marknader samt behovet av en långsiktig närings- och industripolitik står högt på FKG:s agenda från och med 2024.

FKG har tre övergripande områden som man arbetar extra hårt med för att medlemmarna ska få de bästa förutsättningarna för att utvecklas:

FKG agerar aktivt språkrör gentemot industri, politiker, myndigheter och media
FKG arbetar mycket med att skapa mötesplatser som ger möjlighet att stärka relationer och få en chans till tillväxt
FKG anordnar kontinuerligt seminarier, kurser och konferenser i aktuella ämnen för att hålla medlemmarna uppdaterade på vad som krävs för ett lyckat företagande.

FKG
Lindholmspiren 3
417 56 GÖTEBORG
Göteborgs stad
Sverige
VAT nummer: SE5563325181

Kontaktperson

GV
Gabriella Virdarson
gabriella.virdarson@fkg.se

Sänd till en kollega

0.046