Lyckat när branschen träffades i Södertälje
Årets strategiseminarium på Södertälje Science Park blev en hit. – Många deltagare och kanonbra program, summerar Gabriella Virdarson, kommunikationsansvarig på FKG.
Temat för eventet var högaktuellt: Competitive strategy for a circular future. Frågan om framtidssäkrad konkurrenskraft belystes av talare från olika perspektiv, från forskning och regelverk till fordonstillverkare och leverantörer och inte minst kundens kund, åkerinäringen.
– Jättemånga av de jag talade med gillade temat, och de tyckte även att det blev bra information och rätt balans i innehållet, säger Gabriella Virdarson, som delade jobbet som moderator tillsammans med kollegan Lina Galow.
Scania och FKG – en bra kombo
Scania var lite extra i fokus för årets strategiseminarium. De deltog som partner för eventet och ställde upp med två talare; Jacob Thärnå, head of sustainable transport och John van Rossum, head of procurement.
– Det funkade perfekt, och vi skulle gärna göra något liknande tillsammans med dem igen.
Enligt Gabriella Virdarson handlade mycket av det allt som sades under evenemanget om elektrifiering och omställning till fossilfria transporter.
– De flesta OEM:er har en färdplan. De vet vart de vill, hur planen ser ut att komma dit och vilka milstolpar de ska nå till. Det gör att många också börjar fokusera mer på cirkularitet, säger hon.
Grön el, och hur samhället ska få fram tillräckligt av den varan, var ämne som många återkom till under dagen. Mer av hållbart framställd elektricitet behövs, annars blir nyttan med omställningen begränsad.
– I så fall byter vi bara plats på utsläppen.
Medarrangören Scania berättade bland annat om sitt modulsystem, som gör det lättare att byta ut uttjänta delar och uppgradera fordonen.
– Jag tycker att det är ett utmärkt exempel på en typ av smarta affärsmodeller som det behövs fler av, där det miljömässiga även blir bra affärsmässigt, säger Gabriella Virdarson. Ett företag som var inne på ett liknande spår under dagen var National Sweden.
– De är ett ypperligt case om hur man som leverantör kan ta ledartröjan och satsa på mer cirkulära och hållbara flöden.
Branschen möttes
FKG:s strategiseminarium drog i år 105 personer, där deltagarna förutom att lyssna på olika talare även fick tillfälle att mingla och träffa branschkollegor. En av dem som tog sig dit var Mubashir Virk, key customer manager på certifierings- och klassificeringsföretaget DNV, nya som medlemmar i FKG. Han arbetar bland annat med att sälja certifieringar och utbildningar för standarderna IATF, TISAX och ISO.
– För mig som inte har varit så länge i fordonsbranschen var det intressant att träffa alla andra som var där och få veta mer om vad som är på agendan just nu.
Lärde du dig något nytt?
– Ja, bland annat om hur åkeriföretagen tänker, och hur samspelet mellan olika aktörer i branschen fungerar.
Kommer du tillbaka nästa år?
– Absolut.
Bland dem som Mubashir Virk träffade i vimlet inne på Södertälje Science park fanns Tomas Granstrand, försäljningschef på EMAB i Anderstorp. Företaget arbetar inom plåtbearbetning och har sin anläggning i närheten av den klassiska motorbanan på orten.
– Det var första gången jag var med på FKG:s strategiseminarium, så jag har inget att jämföra med. Men det var riktigt bra och många intressanta möten.
För honom var det extra intressant att det var i Södertälje, och att Scania var med som arrangör.
– Vi har levererat prototyper till dem i ett par år. Nu är vi på god väg att bli en av deras leverantörer för serieleveranser..
Är det en lång resa?
– Det brukar ta åtta månader, och för vår del startade processen i september.
Bildtext: Tomas Granstrand och Mubashir Virk var ett par av dem som kom till på FKG:s strategiseminarium den 17 april.
Nyheten kommer från fkg.se.