23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Hållbarhetsgruppen blickar mot 2050

När FKG:s hållbarhetsgrupp träffades i Göteborg i förra veckan blev det en samling branschmänniskor som tillsammans diskuterade framtidens hållbara fordonsindustri. Hur ska företagen både kunna ta sig an hållbarhetsutmaningarna och dra nytta av dem?

– För att nå målen behöver vi ha mindre fokus på att vi är konkurrenter, vara transparenta och hjälpas åt, sa Per Fredriksson från Sverige:2030 som håller i sammankomsterna.

Temat för mötet i AFRY:s lokaler på Lindholmen var Made in Sweden. Bland annat med frågeställningar om hur arbetet med att behålla och vinna nya fördelar i det nya industriella landskapet – med starkt fokus på hållbarhet – ska ske för svenska leverantörer.
– Syftet när vi träffas i dag är att sätta en branschgemensam skiss för den hållbarhetsresa ni kliver in i. Hur kommer branschen att se ut när nya hållbarhetskrav för fossilfritt stål och cirkulära affärsmodeller slår igenom, och hur kommer branschen att förändras för er som är underleverantörer, sa Pia Anderson från Sverige 2030.

Spaning om automotive och hållbarhet
Under mötet höll Johan Andinsson – Head of Sales and Business Development, Product and Software Engineering på AFRY – en trendspaning med rubriken ”A perfect storm of uncertainties”.
Spaningen bjöd på en rad reflektioner på temat automotive och hållbarhet. Som att människor gillar att framstå som engagerade i miljön, men att utsläppsfria zoner och liknande ändå sällan faller i särskilt bra jord. Och att så kallade aktiva transporter, där gång- och cykeltrafik premieras, troligtvis är en trend vi kommer att få se mer av. Bland annat har London satsat på en motorväg för cyklister.
Flygande bilar kändes som en otrolig sak när science fiction-filmen Bladerunner hade premiär premiär 1982.
– I dag har Geely sitt flying car company, och steget till passagerardrönare eller någon slags flygtaxi är inte särskilt långt, sa Johan Andinsson.
En annan del av hans spaning handlade om att förbränningsmotorn gör comeback. General Motors har aviserat att de kommer att fortsätta tillverka den typen av bilar även efter 2030.
– Och Toyota har utvecklat en förbränningsmotor med 50 till 60 procents verkningsgrad!
I tider av att hämta hem produktionen till Europa för att slippa sårbara försörjningskedjor verkar kinesiska biltillverkare tänka i liknande banor.
– Nu bygger BYD en fabrik I Ungern. East goes west.
Dessutom förefaller den batteribytesteknik som bland annat Renault tidigare varit inne på – de demonstrerade den under klimatmötet i Köpenhamn 2009 – och som vi hittills inte sett realiserad i någon större skala vara på frammarsch. Åtminstone satsar kinesiska Nio på den lösningen.

Workshop med sikte på 2050
Hållbarhetsmötet hade även en workshop där deltagarna – personer från företag som Sibbhultsverken, Nitator, Frauenthal Gnotech med flera – diskuterade i grupp utifrån olika frågeställningar kring år 2050. Vilka kommer att vara de svenska underleverantörernas bästa hållbarhetsargument då?
– Vi resonerade lite fram och tillbaka och kom fram till att de bra argument vi har i dag kommer vi att ha även 2050. Som vår energitillgång och den stora andelen grön el. Det gör att vi fortfarande kommer att vara med i matchen 2050, sa Fredrik Zöögling, vd för Sibbhultsverken.
Men det kom även fram ett perspektiv där underleverantörernas kunder kan innebära en bromskloss i strävan efter hållbara lösningar.
– Det finns en risk att vi hamnar i ett mellanläge där vi vill en sak men kunderna vill en annan. Det är svårt att styra helt själva, sa Felicia Andersson, kommunikatör på Frauenthal Gnotec.
Eller som en av deltagarna uttryckte det:
– Vi hör mycket snack om miljön, men en reflektion över våra kontakter med OEM:erna är att det fortfarande är money talks.
Gruppen efterlyste även ett närmare samarbete med de personer hos OEM:erna som jobbar en bit ner i organisationerna – chefer på en position med ett mer direkt inflytande över hur produktionsavsnitt och som kan hjälpa till att göra skillnad.

Fakta: FKG:s hållbarhetsgrupp
Gruppen drivs på uppdrag av FKG av hållbarhetsnätverket Sverige 2030. Under ett år har de fyra möten, tre av dem online och ett där deltagarna träffas fysiskt. Kommande möten är den 12 september och den 21 november. De företag som hittills har gått med i gruppen är Ekets Group, EMAB Sweden, Ewes, Frauenthal Gnotec, Heléns Rör, KB Components, Lideco, National, Nitator, Sibbhultsverken, Magna International och Absortech.
Vill du också bli en del av FKG:s hållbarhetsgrupp? Kontakta Per Fredriksson och Pia Anderson på Sverige 2030: per.fredriksson@sverige2030.com, pia.anderson@sverige2030.com

Fakta: Fler insikter från Hållbarhetsgruppens workshop
Saker som innovation, ny teknik som utmanar normer, svenska arbetsvillkor och svensk arbetsmiljö kommer att vara  starka kort för svensk industri även i framtiden. Klimatet i Sverige blir vid en global uppvärmning sannolikt mer attraktivt och kan attrahera kompetens. Vi ligger även bra till när det gäller att redovisa hållbarhetsdata. Sverige har också bra tillgångar till naturresurser i form av  gruvor och sötvattenstäkter. Utbildningssystemet i Sverige måste dock se till att hålla en bra nivå för att säkra kompetensförsörjningen i framtiden.

FKG
Lindholmspiren 3
417 56 GÖTEBORG
Göteborgs stad
Sverige
VAT nummer: SE5563325181

Kontaktperson

GV
Gabriella Virdarson
gabriella.virdarson@fkg.se

Sänd till en kollega

0.046