Generaldirektörer och branschfolk på plats när FFI firade 15 år
FFI har haft årskonferens i Stockholm (28/5), och FKG:s vd Peter Bryntesson var på plats. – Det blev intressanta debatter, bra information och fokus på hur viktig samverkan är för både OEM:er och leverantörer, säger han.
Konferensen tog den här gången plats på hotell Hilton Slussen på Södermalm i Stockholm. Cirka 300 personer välkomnades av FFI:s programchef Sofia Wieselfors och moderatorn Malin Persson, ordföranden i FFI:s styrelse.
– Det är alltid en familjär och trevlig stämning på årskonferenserna, men den här gången var det extra roligt eftersom vi firade att FFI funnits i 15 år, säger Peter Bryntesson.
Generaldirektörer på plats
Dagen inleddes med ett pass där fokus var på vägtransporter. Bland annat hölls en paneldebatt där tre generaldirektörer deltog – Roberto Maiorana, Trafikverket, Darja Isaksson, Vinnova och Robert Andrén, Energimyndigheten. De diskuterade tillsammans med Lars Stenqvist, CTO på AB Volvo. Jeanna Tällberg, executive vice president på Scania, bidrog till debatten med ett förinspelat anförande.
Även infrastrukturminister Andreas Carlsson och Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige, var med och höll var sitt föredrag under förmiddagen.
– Dessutom hade Ödgärd Andersson, CEO på Zenseact som jobbar med självkörande bilar, ett inspirationstal. Det var mycket bra, säger Peter Bryntesson.
Sa hon något om hur länge det dröjer med nivå 5-bilar?
– Nej, men hon nämnde att det är frågan som alla vill ha svar på, men som ingen riktigt vill sia om. Folk i branschen tycker att det går fort framåt, medan gemene man anser att det går långsamt. Det verkar dock ligga lite närmare i tiden nu än hur det lät för några år sedan.
Efter lunch kunde besökarna välja mellan fyra timslånga sessioner på det övergripande temat ”Så ställer vi om i realiteten”. Under eftermiddagen fanns det även möjlighet att träffa företrädare för FFI:s fem delprogram, för den som ville veta mer eller få tips och råd.
Förebild för andra program
Efter 15 år med FFI kan man enligt Peter Bryntesson konstatera att statusen för programmet är mycket god.
– Det fungerar jättebra, och har faktiskt blivit något av en förebild för andra program.
Hur avgörande är det för FKG:s medlemmar?
– Det spelar en stor roll för dem. FFI distribuerar varje år ut mycket pengar till fordonsindustrin och det är en styrka för leverantörerna att kunna vända sig dit med sina projekt. För oss som organisation är det viktigt att kunna vara med och påverka.
Även de mer resursstarka OEM:erna är starkt involverade?
– Ja, även för dem är det viktigt.
Har du något exempel?
– Om du tar AB Volvo så har de 2 procent av sin försäljning i Sverige. Samtidigt har de 60 procent av sin forskningsbudget här, och FFI är en viktig del av det. Det säger förresten en del om andan inom FFI att två konkurrenter som AB Volvo och Scania kan vara delaktiga i samma projekt … sådant gör AB Sverige mer konkurrenskraftigt.
Fakta: FFI
Fordonsstrategisk forskning och Innovation (FFI) startades 2009 och är ett samarbete mellan staten (Vinnova, Trafikverket och Energimyndigheten) och fordonsindustrin (Scania, AB Volvo, Volvo Car Group och FKG). Idén är att bidra till en omställning av vägtransporter och FFI finansierar forsknings- och utvecklingsverksamhet för cirka en miljard kronor per år, pengarna kommer från staten och industrin.
Förutom de olika parterna sker ett tätt samarbete med högskolor och universitet. Sedan FFI grundades 2009 har närmare 1 500 projekt beviljats. Mer info och kontaktuppgifter: https://ffisweden.se
På bilden: Malin Persson, FFI, Lars Stenqvist, AB Volvo, Darja Isaksson, Vinnova, Robert Andrén, Energimyndigheten, Roberto Maiorana, Trafikverket och Sofia Wieselfors, FFI. Foto: Cecilia Warrol.
Nyhet från FKG.se.