23948sdkhjf

Trots turbulenta tider -  investeringar inom digitaliseringen fortsatt starka

Valtech har i samarbete med Copperberg publicerat sin globala forskningsrapport där man har undersökt globala digitala ledare och beslutsfattare inom stora industriella tillverkare.

Undersökningen visar en förändring i tillverkarnas prioritering när det gäller digitala investeringar mot bakgrund av affärsstörningar, utmaningar med organisationsförändringar och kundernas krav på digitala transaktioner. Nästan hälften av respondenterna uppgav att de kommer att öka sin digitala investeringsbudget med upp till 20 procent under 2023.

– I en osäker marknad påverkad av problem med försörjningskedjor, globala kriser och ständiga cykler av inflation och recession har tillverkare uppmanats att bygga motståndskraft. 60 procent av undersökningsdeltagarna nämnde inflation och ökade driftskostnader som det största hotet mot deras organisations framgång. Ambitionsnivåerna har dämpats, men investeringar inom digitalisering är fortsatt starka. Vi ser också en förändring mot ett composable synsätt när det gäller IT-infrastruktur. Detta driver på en mer agil uppbyggnad som gör att tillverkare kan svara snabbare på förändrade kundförväntningar och marknadsförhållanden, säger Mascha Tamarinof, Global Vertical Lead, B2B på Valtech

När tillverkare år 2023 strävar efter att maximera avkastningen på sina befintliga digitala investeringar, rapporterar de att de motiveras av kostnadseffektivitet när det gäller att utnyttja kraften i det digitala.

– Tillverkare förlitar sig på digitala verktyg för att förenkla komplexa affärsprocesser och underlätta eftermarknadstransaktioner med sina kunder, säger Lisa Hellqvist, vd på Copperberg.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.469