23948sdkhjf

Ford testar AI för att få självkörande elbilar

Ford tar till AI-teknik för att göra det möjligt för elbilar som tillverkas vid Fords elektrifieringscenter i Köln att köra av löpande bandet utan att någon förare sitter vid ratten. Detta för att effektivisera produktionsprocessen.

Den automatiserade körningen som just nu testas ska förbättra säkerheten och effektiviteten vid anläggningen. Bilarna själva utför kvalitetstester, laddning och parkerar självständigt på leveransplats för sluttransport till kund. Det skriver Ford i ett pressmeddelande.

Projektet kallas för ”E-self” och är ett exempel på flera initiativ som Ford utvärderar inför öppnandet av elektrifieringscentrat, som är en investering på 2 miljarder dollar för att utveckla Fords europeiska elbilsproduktion som ska dra i gång i år.

– Ford uppdaterar sitt erbjudande av bilar i Europa och att utveckla hur vi producerar dessa är en vital del i den processen, säger Fords projektledare Frank Schwarz. Att introducera självkörande teknik in i produktionsprocessen kan förbättra både effektiviteten och säkerheten och samtidigt låta anställda fokusera på andra kritiska uppgifter.

Från 2026 planerar Ford att producera 600 000 elbilar i Europa varje år.

E-self-projektet utnyttjar kommunikation mellan bilen och den omkringliggande infrastrukturen för att styra och övervaka bilarna. Sensorer är även utplacerade i anläggningen för att upptäcka eventuella faror som kan vara i vägen för färdvägen, vilket då får bilen att stanna.

Skulle projektet visa sig fungera väl, finns det stora vinster att hämta. AI-tekniken skulle kunna hjälpa bilarna att köra sig själva och vara laddade och redo att köras i väg till kunder, istället för de dussintals resor mellan olika platser som görs idag.

Tekniken fungerar för alla bilar utrustade med automatväxellåda, elektronisk stabilitetskontroll, elektrisk handbroms och assisterad styrning. Det enda som också krävs är en smart kommunikationsenhet som möjliggör interaktion med infrastrukturen.

Försöket ska pågå under två och ett halvt år tillsammans med Fordonsteknik Institutet vid Braunschweigs Tekniska Universitetet och Kopernikus Automotive och det tyska ministeriet för ekonomi och klimatskydd har bidragit med 2 miljoner euro i finansiering.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109