23948sdkhjf

Innovation inom tillverkningsbranschen – viktigare än någonsin

Chefer inom tillverkningsbranschen som jobbar aktivt med innovation förstår också vikten av att behålla talanger och uppmuntra till kreativitet, visar en ny undersökning från FT Longitude på uppdrag av den digitala tillverkaren Protolabs.

En stor del av dagens tillverkningsindustri handlar om att utveckla nya produkter och bli mer effektiva och hållbara och innovation är ett viktigt ord som är starkt sammankopplat med branschen.

Undersökningen ”The Balancing Act: Unlocking Innovation in Manufacturing” visar att det ligger en stor press på tillverkningsföretag att vara innovativa. Något som bara 22 procent av de tillfrågade cheferna inte håller med om.

En grupp i undersökningen ansåg däremot att de överträffar förväntningarna på innovation. De ansåg att deras viktigaste utmaning var att behålla de bästa talangerna, förhindra utbrändhet och dra nytta av den mänskliga kreativiteten under AI-boomen.

Sammanlagt svarade 450 chefer på högre befattningar på europeiska tillverkningsföretag på undersökningen. Frågorna handlade om arbetskultur, processer och teknologier.

– De företag vi pratar med förstår att innovation är viktigare än någonsin för att förbättra effektivitet, öka tillväxten och uppnå hållbarhet. Många känner trycket från sin egen organisation, kunder, konkurrenter och i hela branschen. Ett beslut att satsa på innovation kan ha mycket stor betydelse för en organisation. Men det för också med sig specifika utmaningar och kräver nya strategier, något som kan leda till avsevärda förändringar och störningar i verksamheten. Organisationer som vill öka innovationstakten måste vänja sig mer vid risk – att våga ta fram produkt-iterationer tidigare i utvecklingsprocessen och inte vara rädda för att misslyckas, kommenterar Stephan Garber, ansvarig för Norden och Baltikum på Protolabs, undersökningen.

Peter Richards, ansvarig för marknadsföring och försäljning inom EMEA (Europa, Mellanöstern och Afrika), tillägger:

– Gruppen som ligger i täten när det gäller innovation och som vi identifierade när vi ställde samman undersökningen, ger oss ökad kunskap om vad de gör som fungerar. Det ger oss också information om områden där andra kan förbättra sig. Att uppmuntra kreativitet är något som ofta glöms bort i entusiasmen över nya teknologier som till exempel AI. Att öka takten i utvecklingen ses som en viktig framgångsfaktor, men de svarande från ledande innovationsföretag är akut medvetna om att med en snabbare utvecklingstakt kommer även ökad risk, medarbetare riskerar bränna ut sig och företaget riskerar förlora viktiga topptalanger. Det här är alltså områden som det kan löna sig att arbeta mer med.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125