23948sdkhjf

Toyota i omkörningsfilen 2007

Det kommande året kan bli det då Toyota går om GM som världens största biltillverkare. Ford har också fortsatta problem, hemma och borta, men Daimler-Chrysler tror på tillväxt!

Toyota har redan offentliggjort sin planerade försäljning för det kommande året, och den ligger på 9,34 miljoner fordon. Det är ungefär 3 procent mer än vad GM sålde förra året, alltså 9,1 miljoner. GM vill inte offentliggöra några siffror över den planerade försäljningen – kanske för att undvika att ge upp kampen i förskott, men vd Rick Wagoner ger sig inte. Vid ett pressmöte i början av januari hävdade Rick Wagoner att GM har kapaciteten att tillverkar fler bilar än Toyota, och också planerar att göra det. – Jag gillar att vara nummer ett. Och jag tror att våra anställda är stolta över det, så det är inte något som vi kommer att luta oss tillbaka och bara låta någon köra om oss. Rick Wagoner medgav dock att försäljningen beror på om försäljningen går bra i de regioner där GM har ledig kapacitet. När den amerikanska marknaden vikit, särskilt dramatiskt för stadsjeepar och andra traditionella amerikanska modeller ser man sig om efter tillväxtmarknader i världen. Bland de prioriterade regionerna är Kina, Ryssland och Sydamerika. GM tappade marknadsandelar på hemmamarknaden under 2005, från 26 procent 2005 till 24,3. Toyotas marknadsandel steg under samma period från 13,3 till 15,4 procent, uppger New York Times. Och året slutade med ett lågvattenmärke när GM:s försäljning sjönk med tio procent i december. GM är mitt i ett omstruktureringsprogram som inneburit nedläggningar, avskedanden och erbjudanden om avgångsvederlag. Man har även lyckats förhandla ned ett många pensions och sjuklöneavtal som bolaget haft med före detta anställda, en utgiftspost som länge tyngt bolaget. Om vi blir omkörda som ett resultat av dessa åtgärder, så är det inte en glad dag för mig, säger Rick Wagoner, men jag har förlorat baseballmatcher tidigare i mitt liv. Du klär om, du lär dig, och du går tillbaka och spelar nästa da. Rick Wagoner spelade baseboll när han gick på Duke University. Ford har också fortsatta problem att vända både försäljning och produktionskostnader. Även för Ford kan 2007 bli året då man blir omkörda av Toyota. Toyota har redan gått om Ford på världsmarknaden, men nu handlar det om att tappa andraplatsen på den egna amerikanska marknaden till japanerna. Två månader av de sex senaste har Toyota sålt fler bilar än Ford i USA. Även Ford har gått långt i sina försök att dra ned kostnaderna för sin verksamhet och under året kommer tiotusentals Fordanställda att sluta med avgångsvederlag. Sedan i november har Ford dessutom fått ställa stora delar av sina tillgångar, inklusive rättigheterna till Ford-logon som säkerhet för ett lån på 25 miljarder som kommer att användas för att omstrukturera bolaget. Bolaget har också bytt ut sin vd, från William Ford junior, som blev Bill Ford med hela USA efter att han agerat i en reklamkampanj för företagets bilar. Istället har man anställt Alan R. Mulally som kommer från Boeing. Bill Ford sitter kvar som styrelseordförande. Thomas W. LaSorda, som är chef för Daimler-Chrysler däremot, offentliggjorde att man planerar att fördubbla sin försäljning utanför USA inom fem år.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079