23948sdkhjf

Airbus hoppas leverera första A380 i oktober

Airbus har bekräftat att man löst de allvarliga elektronikproblem man haft under tillverkningen av den nya superjumbon A380. Detta gör att man nu tror sig kunna leverera sina första plan till premiärkunden Singapore Airlines i oktober som planerat. Bekräftelsen kommer efter ett reportage som kommer att publiceras i den tyska tidningen Focus, och är de första goda nyheterna på länge för Airbus. Tillverkningen av de första A380 planen har stött på många problem, och man ligger nu ungefär två år efter med leveranserna. Dessa förseningar har kostat Airbus över sex miljoner dollar i förseningsavgifter och tappade order. Det senaste problemet var svårigheter med ledningsdragningen i planet som fick mycket uppmärksamhet i somras, vilket ledde till att börskursen för Airbus moderbolag EADS föll med 26 procent på en dag. Strukturproblem Bakom problemen ligger tydliga ledningsproblem – inte bara av de elektroniska slaget. En av företagets högsta exekutiva chefer Noel Forgeard har utretts för oegentligheter i samband med att han och hans familj sålde stora aktieposter precis före tillkännagivandet om de senaste förseningarna. Andra skyller problemen på att företaget är spritt över Europa, med många separata tillverkningsanläggningar och en otydlig struktur där problem kan växa sig stora innan de upptäcks. Talande är att man inte insåg de elektroniska problemens omfattning förrän efter man tagit in en utomstående bedömare, i detta fall konsultfirman McKinsey, vars rapport ledde till tillkännagivandet av förseningarna i juni. Mjukvaruhjälp Mycket konkret så beror de elektriska problemen på att man fortsatt att arbeta på konstruktionen samtidigt som man börjat bygga de första planen, samt att flera flygbolag beställt mer avancerade system för underhållning än vad orginalkonstruktionen tillät. För varje förändring måste hundratals kablar ledas om under kabingolvet, en mycket långsam process. Airbus hade även liknande problem med modellen A340, som blev över ett år förenad just på grund av problem med inredning och utrustning. Airbus uppger att den nya tekniska lösningen för kablaget är tillfällig, och att man från och med 2008 kommer att hjälpas av nya mjukvaror för kabeldragning som Catia V och Circe. Problem kvarstår Trots att man löst problemen kommer man under 2007 endast att kunna leverera ungefär hälften av de 19 plan Singapore Airlines beställt. Detta påverkar företagets ekonomi mycket starkt eftersom upp till 90 procent av köpesumman inte erläggs förrän planen leverats. Airbus hamnade också för första gången sedan 2000 efter ärkerivalen Boeing när både bolagen offentliggjorde orderingången under 2006. Boeing drog in 1050 beställningar på nya plan och Airbus endast 824, betydligt lägre än 2005 års orderingång på 1111 plan. Anna Blomén

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095