23948sdkhjf

Kan Alan Mulally få Ford att flyga igen?

När Ford presenterar sitt sämsta resultat någonsin sätts hoppet till företagets nya vd, Alan Mulally, men kan den flygingenjör rädda de sjunkande skeppet, och vilka verkyg har han egentligen till sitt förfogande? idag.se tittar närmare på vad som händer bakom kulisserna på Volvos Personvagnars ägare.

Efter ett par år av ständigt sämre nyheter från GM lyckades biljätten vända resultatet i slutet av 2006, och presenterade för första gången på flera år svarta siffror för sista kvartalet. Hos Ford ser det betydligt sämre ut, och 2006 års resultat blev dens törsta förlusten i företaget 103 år gamla historia - 12,7 miljarder. Dessutom tappade man 5,8 av dessa miljoner under årets sista kvartal. Det är en förlust på över 4000 dollar per såld bil… Bakgrunden till problemen är densamma. Misslyckade modellprogram med för många lätta lastbilar och stadsjeepar. De amerikanska biltillverkarna har inte hunnit med sin tid, och missat trenderna med miljöbilar och mellanklassbilar. Ett kanske ännu större problem är höga arbetskraftskostnader i de traditionella amerikanska bilindustriregionerna. Ford och GM har avskedat och lagt ned, men istället drabbats av kostnader för socialförsäkringar för pensionärer och andra som inte ens jobbar inom företaget längre. Skillnaden GM drabbades först. Förlusten för 2005 var 10,6 miljarder dollar, Det gick så långt att företaget var konkurshotet och ställt under förvaltarskap. GM fick vidta drastiska åtgärder - som tydligen gett resultat. Ford är fortfarande mitt i krisen. Under hösten rekryterades en ny vd, Alan Mullaly som efter 37 år lämnar Boeing. Rekryteringen tolkades som ett sätt att stega upp de nödvändiga förändringarna. Förre vd Bill Fords image blev till slut lite för snäll. Ford är fortfarande på många sätt ett familjeföretag, och kallas som ett resultat av detta Ford’s av många anställda. Bill Ford, Henry Fords barnbarnsbarn, som slagit mynt av sin trevliga utrstrålning i Fords reklamkanpanjer sitter kvar som styrelseordförande. Alan Mulally är den första toppchefen i amerikansk bilindustri som rekryterats från en annan bransch, och detta redan inneburit en förändrad attityd från ledningen. Trots de stora förlusterna under sista kvartalet alltså kom under det första kvartalet under Mulallys ledning så ses han forftarande som ett prositivt och intressant val av många bedömare, men han måste självklart snart visa resultat. Frågan är om det skall ses som en positiv eller negativ indikation att det Boeing som Mulally just lämnade fördubblade vinsten för samma kvartal, jämfört med förra året. Alan Mullaly själv har sagt att Ford kan göra vinst igen 2009. Fords kris är inte lika akut som GM:s 2005, eftersom familjeföretaget alltid haft en solid kassa. Bolaget har dock blött enorma summor under de senaste åren, och i slutet av 2006 sattes bolaget, och därigenom även till exempel svenska Volvo, i pant för ett lån på 12 miljarder som skall användas för att täcka förlusterna medan man omstrukturera företaget. Men trots sammanlagt 33,9 miljarder dollar i kassan så är det osäkert om pengarna räcker tills företaget vänt skutan. Vilka verktyg kommer då Mulally att ta till för att få Ford på fötter igen? Ett sätt att snabbt utveckla företaget är rätt samarbeten med andra fordonstllverkare. Det verkar allt mer tydligt att Ford och Toyota har någonting ihop - men enligt båda företagen handlar det det handlar inte om en regelrätt allians. Förmodligen blir de bara sambos. I december träffades Alan Mulally och Toyotas styrelseordförande Fujio Cho. Enligt Wall Street Journal kom inbjudan från Toyota. Toyota anses kunna vinna mycket på ett öppet gott förhållande med Ford, som fortfarande är USA:s andra största biltillverkare, eftersom Toyota inte bara gått om Ford på världsmarknaden, utan också tippa gå om företaget på hemmamarknaden i år. Toyota fruktar att företaget uppfattas fortsätta växa på de amerikanska tillverkarnas, och bilarbetarnas, bekostnad. Det är dock mindre troligt att något av bolagen köper in sig i det andra. Toyota har sällan gjort stora köp eller fastare allianser med konkurrenterna, trots att det inte skans med i kassan. På Fords sida är det kapitalet som saknas. Vad vinner då Toyota på ett samarbete med Ford? Ford lade 2005 ned en dyr satsning på egenutvecklad hybriddrift, och intresset är säkert stort för Toyotas hybridteknologi. Med Ford som samarbetspartner kommer Toyota att kunna fortsätta att sätta standarden för hybridtekniken, trots att konkurrenterna vaknat upp och startat flera resursstarka utvecklingsprojekt. Ford har ännu mer att vinna på kort sikt. Kostnaderna för produktutveckling är höga, och drivs just för tillfället inte bara av konsumenternas välkänt snabbrörliga preferenser, utan också av ständigt högre krav på säkerhet och lägre miljöpåverkan. Gemensam produktutveckling ger delade kostnader. En allians kan också leda till en bättre förhandlingsposition när det gäller inköp av råmaterial och komponenter. Med en allians med just Toyota hägrar nog också hjälp och stöd med utveckling av produktionen, från världsledaren på detta område. Alan Mulallay är ingenjör och kommer alltså från flygplanstillverkaren Boeing. Där har han aktivit tillämpat mycket av Toyotas produktionsteknik. Wall Street uppger att denna erfarenhet i Mulallys bakgrund ledde till ett mycket lyckat möte med Toyotachefen, och att detta lägga grunden till ett framgångsrikt samarbete. Något de amerikanska biltillverkarna behöver lära sig av allianser med asiatiska fordonsföretag är också deras långtgående arbet med standardisering och modiularisering av bilmodeller. - Ford ligger längst efter i detta tänkande, säger Laurie Harbour-Felax till New York Times. Laurie Harbour-Felax är chef för Harbour-Felax Group, ett konsultföretag som har studerad komaprativa skillnader mellan amerikanska och asiatiska biltillverkare. Skillnaden ger utslag i reda pengar - amerikanska biltillverkare tjänar upp till 2400 dollar mindre persåld bil jämfört med sina japanska konkurrenter enligt en rapport från Harbour-Felax Group. Alan Mullaly har infört veckomöten varje torsdag, där man avhandlar marknader och konkurrenter. Enligt Donat R. Leclair, Fords ekonomichef, så skiljer sig dessa möten från tidigare avstämningar inom Fords ledning, som främst gick ut på att förklara bort varför man inte nått upp till målen. - Skillnaden är att nu är vi faktisk förbundit oss att nå målen. Tidigare var fanns det en kultur runt att förklara varför vi inte följde planerna. Ju mer vältaligt du kunde förklara varför du inte följde planen, ju enklare var det att ändra planen. Istället för att framhålla en historisk position som världens ledande biltillverkare verkar Mullaly våga säga ”less is more”. - Högst på listan skulle jag sätta att ta itu med verkligheten, sade Alan Mullaly om sina prioriteringar på Ford i en intervju i januari. Andra allianser på fordonsmarknaden General Motors med Suzuki, Daewoo, Shanghai Automotive Industries Corporation och AvtoVAZ Ford med Toyota, Peugeot Citroën, Fiat, Getrag och Otosan Toyota med Isuzu, Subaru, Peugeot Citroën, Nissan, Ford, Mazda, BMW och VW Peugeot Citroën med Renault, Fiat, Toyota, Ford, BMW och Mitsubishi BMW med Peugeot Citroën, DaimlerChrysler, General Motors och Toyota

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062