23948sdkhjf

Mauds way - or the highway

Svensk näringspolitik har varit en ganska sliten och kurvig väg de senaste åren. Det har funnits två mantra som ständigt upprepats. Det ena har varit att framhålla design som konkurrensmedel i alla möjliga och omöjliga lägen. Det andra har varit svaret Vi har ju avskaffat arvs och gåvoskatten som svar till alla företag som vågat sig på att höja rösten.

Därför känns det verkligen som om det hänt något den senaste tiden, och den händelsen heter Maud. Medan andra departement redde ut den ena skandalen efter den andra var det tyst från näringsdepartementet, förutom att nya regeringen förband sig att hålla den gamla regeringens linje i frågan om kollektivavtalen och Vaxholmskonflikten i EU. Det gav ju lite oroväckande sitt-lugnt-i-båten-signaler. Det är väl därför som det känns så spännande när det i år kommer nyhet efter nyhet från näringsdepartementet. Maud åker till Detroit och träffar biljättarnas chefer öga mot öga och fotograferas i Saabs etanolcab. Maud åker till Örnsköldsvik och pratar miljöteknik med lokal industri. Maud åker till Indien med svenska företag för att titta närmare på en av världens snabbast växande marknader. Och till slut: Maud tycker att LAS-reglerna bör ses över, åtminstone för små företag. Plötsligt finns det inte bara mål för svensk näringspolitik, det verkar finnas en linje också. Gemensamma nämnare för de tre första aktiviteterna är att det handlar om att se den globala marknaden som en möjlighet för svensk industri, och att stärka de konkurrensfördelar vi redan har – inom till exempel miljötänkande och stark internationalisering. Uttalandet om LAS tyder på att man faktiskt tycker det är värt att lyssna på företagens önskemål, inte ge dem skattelättnader de faktiskt inte bett om . 2007 kommer att bli ett väldigt intressant år att göra industritidning. För även om det finns kurvor och gropar kvar på vägen så blir den mycket lättare att följa med en tydlig nymålad mittlinje.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125