23948sdkhjf

Airbus skyller på låg dollar

Mindre nationalism, färre fabriker och 10 000 färre jobb på fyra år: det är vad Airbus tror krävs för att vända bolaget. Men bakom krisen ligger låg dollar, enligt Airbus vd Louis Gallois.

Efter flera år av ständiga förseningar för den nya superjumbon A380, pinsamma avslöjanden om dålig organisation och rena oegentligheter har Airbus offentliggjort sina planer för rekonstruktion av bolaget, kallad Power 8. Tidigare har Airbus struktur till stor del präglats av de involverade ländernas politiska vikt i samarbetet. Målet med Power 8 är en effektivare struktur med mer koncentrerad tillverkning och montering. Airbus planerar därför att stänga eller sälja fabriker i franska Saint-Nazaire och tyska Nordenham och Varel. Andra tillverkningsenheter kommer att öppnas för nytt riskkapital, eller knoppas av för försäljning. Kostnadsbesparingarna sker alltså främst genom färre arbetsplatser. Planen innebär att 3 700 jobb försvinner i Tyskland, 4300 i Frankrike, 1 600 i Storbritannien och 400 från Spanien. Upprördheten i Tyskland stor, bland annat eftersom man tappar sin del i slutmonteringen av A350 som idag monteras både i Tyskland och Frankrike, och därigenom kan vara mer sårbara för ytterligare neddragningar. Dock utlovas en ny monteringslina för den mindre A320 i Tyskland. Jättejumbon A380, som börjar närma sig leverans, kommer även i fortsättningen att byggas delvis i Frankrike och delvis i Tyskland. Tyska metallfacket har redan dragit igång protester, men tyska politiker, både från regeringen och oppositionen, ser programmet som nödvändigt även om man beklagar arbetsplatsförlusten. Den tyska huvudägaren är Daimlerchrysler, som redan har stora problem med sin amerikanska biltillverkningsgren. I Frankrike kommenterar man mer att staten återigen misslyckats som företagsägare. Bakom krisen finns flera orsaker enligt vd Louis Gallois: Främst den svaga dollarn och höga kostnader, men även dålig kommunikation och ineffektivitet. - Kostnaderna för föreningarna med A380 utlöste inte problemen, men gjorde dem mer tvingande, sade Louis Gallois Det europeiska samägandet har lett till kommunikationsproblem mellan enheter i olika länder, där regeringarna prioriterat nationella fördelar framför företaget. - Nationskonflikterna är ett gift för Airbus. Vi måste undvika att vara mer intresserade av nationella intressen än Airbus framtid. Airbus moderbolag, den europeiska flyg- och försvarskoncernen EADS, kommer att ta på sig kostnader på 900 miljoner dollar för att planen omstruktureringen skall kunna genomföras. - Om man inte går med på detta program, så kan man lika gärna hissa vit flagg och lämna över marknaden till Boeing, sade EADS-chefen Tom Enders.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11