23948sdkhjf

Försäljningssuccé för GM i februari

Kan det vara så att GM har vänt skutan efter år av nedskärningar och försäljningsfloppar? Februaris amerikanska försäljningssiffror ger i alla fall företaget en indikator på att det fortfarande går att sälja pickupper i Amerika.

Lite överraskande rapporterar krisdrabbade GM stigande försäljningssiffror i februari. De stora konkurrenternas siffror var alla fallande. Bakom försäljningsökningen på 3,7 procent ligger pickupmodellerna Silverado och GMC Sierra. De nya versionerna av dessa bilar har hjälpt GM att gå om Fords storsäljare i klassen, F-serien, i försäljningsststistiken. Den klassiska F-serien har varit USA:s mest sålda bilmodell i 29 år, men tappade 12,1 procent av försäljningen i februari, samtidigt som GM sålde 26,5 procent fler Silverado samma månad. Utvecklingen kan ses som en spegel av moderbolagens allmänna hälsa. GM inledde en omorganisation för att få ordning på försäljning och kostnader redan 2005, och det kan vara resultatet av detta som syns i siffrorna. Ford är i samma situation som GM, men problemen har först nyligen blivit riktigt akuta. Ford gick förra året med över 12 miljarder dollar i förlust, den största förlusten i företagets historia. För att rädda situationen har man kallat in en ny vd, Alan Mulally från Boeing, och offentliggjort ett hårt kostnadsbesparingsprogram med planerad nedläggning av tolv fabriker. Man har också valt att ta tillbaka klassiska bilmodeller som Ford Taurus i sortimentet för att hitta tillbaka till marknaden, men är beredda på att marknadsandelen kommer att sjunka de närmaste åren medan man arbetar med att få upp lönsamheten. Förmodligen kommer Toyota att gå om Ford som andra största bilmärke på den amerikanska marknaden under året. Toyota avslöjade i veckan att man kommer att investera i en fabrik i Tupelo, Mississippi. Efter år av besked om fabriksnedläggningar inom den amerikanska bilindustrin var Toyotas investering mycket eftertraktad, och flera amerikanska delstater slogs om möjligheten genom att ge företagen så attraktiva villkor som möjligt. Redan från början hade Toyota uttalat att man ville bygga i den amerikanska södern. Förmodligen åtminstone delvis eftersom bilarbetarfacket är betydligt svagare där än i det traditionella rostbältet, vilket ger till lägre kostnader. Mississippi var sena in i skönhetstävlingen om fabriksbygget men lyckades övertyga Toyota genom att tre lokala regioner samarbetade för att marknadsföra sig. Den nya anläggningen skall bygga stadsjeepen Toyota Highlander. Toyota satsar också hårt på sin nya modell Tundra, en pickup särskilt utvecklad för den amerikanska marknaden, och en av de viktigaste bilmodellerna Toyota introducerat på länge. På Chrysler noterade man också ett försäljningstapp, något man till viss del förklarade med efter att man offentliggjort drastiska nedskärningar i början av året. Försäljningen föll tydligt i Detroit, där Chrysler har många anställda.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.14