23948sdkhjf

Linda Andersson, ung svensk designer: Ritar Jaguars framtid

Hon växte upp i lilla Paris och den litteraturintresserade vet genast att vi talar Birger Sjöbergs kära Vänersborg vid Vänerns strand. Nu har hon etablerat sig i den Stora Världen och en av hennes viktigaste projekt visades i början av januari på den stora internationella bilutställningen i Detroit, USA.

C-XF heter konceptbilen som indikerar hur Jaguars bilar kommer att se ut i framtiden. Linda Andersson är en av få svenskar som lyckats passera det trånga nålsögat och slå sig fram till en position inom en av de tuffaste internationella yrkeskarriärerna - bildesign. Hon är sedan drygt två år fast anställd som designer på Jaguar Advanced Design i Coventry England. - Vi arbetar med projekt och idéer som ligger tio år framåt, berättar Linda som är en av sex unga designers som tillsammans med chefen för Advanced, Julian Thomson, ska omforma detta anrika bilmärke. - Jag brukar säga att jag har det bästa jobbet i världen. Jag brinner verkligen för detta, det är en dröm att få jobba med design, särskilt bildesign eftersom det är en produkt som alla ser och har uppfattningar om. På konceptbilen som visades i Detroit har Linda Andersson framför allt varit engagerad i den exteriöra designen. - Man jobbar ju i team och är med och påverkar och diskuterar hela bilen och vi är några unga designers som har stor frihet att komma med idéer och omsätta dem i praktiken. Jag har framför allt jobbat med utformningen av konceptbilens fram- och bakparti med fokus på designen av strålkastarna fram- och bakljusen. Jag har också ritat den nya stiliserade symbolen för Jaguaren, det vi kallar leapern som finns ingraverad innanför glasen på framljusen och instegslisten när man öppnar dörrarna. Linda Andersson hämtar gärna inspirationen utanför bilvärlden. Det kan till exempel vara från arkitektur, från möbler, från filmvärlden. Inspirationen kan också komma efter en inköpsrunda på närbutiken där Linda sett något som väckt nyfikenhet. - Ja, jag försöker att undvika att snegla för mycket på bilar och vad andra gör inom bildesign, det är så lätt att man då begränsar sig och inte tänker nytt. Vid utformningen av strålkastarna var jag till exempel väldigt inspirerad av filmen Star Wars, den som tittar noga ser nog mina små satelliter under lyktglaset. Och den som sett bilderna på Jaguars nya konceptbil är nog benägen att hålla med, den bryter ny mark och liknar ingenting som tidigare kommit från Jaguar. - För mig står Jaguar för en kombination av prestanda och skönhet. Man köper en Jaguar av framför allt känslomässiga skäl, den ska sticka ut, väcka känslor och synas i mängden, samtidigt som den skall uppfylla alla krav man ställer på en bil. vägen fram till den position som Linda Andersson lyckats skaffa sig idag har varit lång och delvis ganska brokig. Efter skolan jobbade hon med hopphästar i Schweiz och skidåkning i Chamonix som var hennes två andra stora intressen vid sidan av design. Vid 19 års ålder började hon läsa till civilingenjör på maskinlinjen i Luleå men hoppade av efter två år och började på Designhögskolan i Umeå för att läsa industridesign. Hon sökte sig sedan till England och läste Transport Design i Coventry, en plantskola för blivande designers, och fick en MDes – Master of Design. Det var när hon visade upp sitt examensarbete, ett projekt för Saab – en slags Saab svävare med två hjul fram och luftkudde bak som hon upptäcktes av Jaguars designchef Ian Callum. - Jaguar erbjöd sig att sponsra min utbildning på Royal Collage of Art i London som jag redan blivit antagen till. Efter den tvååriga utbildningen antog Jaguar mig och jag är nu fast anställd och på den vägen är det, berättar Linda Andersson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063