23948sdkhjf

Råvarupriser pressar fordonsleverantörer

Leverantörer till fordonsindustrin pressas inte bara av högre priser på metall- och plastråvaror utan också av allt högre energipriser. Detta redovisar Fordonskomponentgruppen i sin nya rapport Prisutveckling råmaterial, som bygger på djupintervjuer med 15 industrikoncerner.

Få leverantörer till fordonsindustrin lyckas få full kompensation för högre material- och energipriser från sina kunder. Situationen varierar dock beroende på vilka komponenter och material det gäller och på om företagen inom olika leverantörskategorier har få och starka eller många och svaga företag. Högre elpriser och elskatter drabbar främst gjuterier och aluminiumindustri men även övrig stålindustri, särskilt underleverantörer med energikrävande processer. Mer energieffektiva processer, konstruktioner och produkter kompenserar bara delvis för detta. Högre oljepriser drabbar främst leverantörer av plastråvaror och i nästa led även tillverkare av plastkomponenter. Hård konkurrens mellan många företag försvårar för leverantörer av plastprodukter att kompensera sig för dyrare material. Stora råvaruleverantörer styr priserna, som varierar kraftigt. För högre priser på metallråvara samt stål och plåt lyckas större leverantörer kompensera sig ganska väl, ibland fullt ut - men först efter hårda förhandlingar, särskilt på personbilssidan. Mindre leverantörer tycks ha svårare att kompensera sig för högre priser. Inom gjuteri och smide har vissa materialkvalitéer blivit mycket dyrare, och priserna varierar kraftigt. Branschen kan dock förhandla fram god kompensation för dyrare material. Trots höga prishöjningar på material lyckas leverantörer av aluminiumkomponenter kompensera sig väl och strävar också efter att höja sin förädlingsgrad. Skillnaden i antal, storlek och styrka mellan leverantörsföretag inom olika material- och komponentområden påverkar inte bara deras möjligheter att kompensera sig för högre materialpriser. Den påverkar även deras förmåga att vänta länge på betalt från sina kunder och samtidigt betala snabbare till sina egna råvaruleverantörer. - Många leverantörer hamnar i sina prisdiskussioner mellan mycket stora materialleverantörer och mycket stora kunder och det är tydligt att särskilt de lite mindre leverantörsföretagen har svårt att förhindra eller kompensera sig för prisökningarna. Det krävs ett ännu bättre samarbete mellan kund och leverantör för att inte prisökningarna på material ska allvarligt hämma leverantörernas utveckling och därmed investeringar, säger Svenåke Berglie, vd för Fordonskomponentgruppen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.786