23948sdkhjf

Sverige behöver en designstrategi för att klara konkurrensen

Sverige saknar en designstrategi. Det konstaterar ITPS, Institutet för tillväxtpolitiska studier, i en ny rapport. För att råda bot på det har Stiftelsen Svensk Industridesign uppvaktat näringsminister Maud Olofsson. Design ska hjälpa det svenska näringslivet i den allt tuffare globala konkurrensen.

- Om regeringen lägger fast en designstrategi kommer det hjälpa till att vässa och öka intresset för svenska företags varor och tjänster. Så kan näringsdepartementet göra mer nytta, särskilt för de små och medelstora företagen, menar Robin Edman, VD på St Sverige och USA är de enda länderna i denna studie som saknar en uttalad målformulering för att öka konkurrenskraft och tillväxt med hjälp av statliga satsningar på design. Rapporten har kartlagt hur olika länder gör för att lyfta det egna näringslivet med design. De olika insatserna indelas i följande områden: - Utbildningar i industridesign, - Forskning om industridesign, - Näringspolitiska insatser, till exempel delfinansiering av designprojekt i små och medelstora företag, fri rådgivning till företag om design, finansiellt stöd till nyföretagande inom desiSVID föreslog vid uppvaktningen av näringsminister Maud Olofsson att regeringen antar en designstrategi. Med ett samlat grepp för att satsa på design kommer Sverige bli bättre rustat för att klara den allt tuffare konkurrensen. Inom ramen för en sådan strategi menar SVID att regeringen bör utveckla de näringspolitiska designsatsningarna med ett bättre stöd till företagare som vill utveckla sina produkter med design. SVID föreslog också regeringen att göra insatser för att marknadsföra Sverige som framstående inom industriell design.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094