23948sdkhjf

Globala klimathotet - tuff utmaning för biltillverkare

— Debatten kring att sänka utsläppen av koldioxid, CO2, börjar anta hysteriska proportioner, slog Norbert Reihofer fast, styrelseordförande för BMW AG. Inlägget var ett flera i samband med Genève-salongen vars huvudtema var just alternativa bränslet och

Från EUs sida föreskrivs redan att bilindustrin skall sänka CO2-utsläppen per fordon till 130 g/km till 2012. Europeiska biltillverkare har gått med på en frivillig överenskommelse att skära ner emissionerna till 140g/km till 2008, men är nu tveksamma. Uppgiften är krävande och innebär stora interna strukturomställningar som kan innebära att arbetstillfällen kommer att försvinna, menar man. Frågan är extra känslig för tillverkare av större bilar i lyxsegmentet vars större motorer generellt avger högre avgasvärden. Porsche till exempel uppges idag har ett snittvärde på 300g/km för sin modeller. Mercedeschefen, Dieter Zetsche förespråkar att bilindustrin tillsammans diskuterar individuella värden. Dessa kan sammantaget ger ett snittvärde som motsvarar EUs direktiv. - Visst är det viktigt att vi arbetar med frågan övergripande tillsammans, konstaterade BMWs Norbert Reihofer. BMWs och Rehofers lösning heter EfficienctDynamics. - Förutom att optimera motorer i förbrukning och utsläpp så fokuserar vi på återvinning av bromsenergi, lättvikskonstruktioner, aerodynamik samt stop/go funktioner. När det CO2 utsläppen har vi redan idag modeller som inte ger mer än 120g/km. Liknande siffror kan också andra biltillverkare presentera, men ingen kommer i närheten av Daimlers Smart kallad world champion, som bara släpper ut 88 g/km. Text/foto: Staffan Johnsson

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078