23948sdkhjf

Aston Martin brittiskt igen

De renläriga entusiaster som lidit av Fords ägande av James Bonds klassiska bilmärke Aston Martin kan dra en lättnadens suck. Nu är det brittiska ägare igen— och kuwaitiska.

Ford har sålt Aston Martin till en grupp köpare med en brittisk affärsman i spetsen. Priset blev 925 miljoner dollar. Ford kommer att behålla en liten del av Aston Martin, som värderas till 77 miljoner dollar. Försäljningen utlöstes av Fords dåliga affärer, som slutade med en förlust på över 12 miljarder dollar 2006. - Försäljningen av Aston Martin stödjer företagets huvudmål, att omstrukturera till en vinstgivande verksamhet vid lägre volymer, förändrad produktmix och snabbare produktutveckling, sade Fordchefen Alan Mulally. Aston Martin har inte varit en del av Fords problem, utan tvärt om under Fords ägande gått med vinst och presenterat flera framgångsrika modeller i olika klasser. Snart dök märket också åter upp i en Bondfilm, Casino Royale, en återkomst som blev en marknadsföringssuccé för Aston Martin som röstades fram som coolaste varumärke i Storbritannien 2006. Under 2006 steg försäljningen med 50 procent till ungefär 6500 fordon. I år börjar tillverkningen av den fjärde modellen i programmet, DSB och se nya ägarna tror på en fortsatt försäljningsökning på nya marknader, som till exempel Ryssland och Kina där man kommer att öppna försäljningsställen under året. För att genomföra detta räknar man med att anställa 200 personer. Ford har även etablerat Aston Martin på racingbanorna igen och gruppen bakom köpet har stark kompetens inom motorsport, i form av David Richards, som äger Prodrive som redan nu driver Aston Martins racingverksamhet. Prodrive kommer också att ställa upp med ett eget team i Formel 1 2008. De andra delarna i konsortiet är John Sinders, en bankman som också varit aktiv i Aston Martins racingstall, och två Kuwaitiska investmentbolag: Investment Dar och Adeem Investment Co. Att märket var till salu offentliggjordes under hösten, och sågs som naturligt eftersom verksamheten var en mycket speciell del av Fords produktion, och mycket litet integrerad i den övriga verksamheten. Sportbilarnas extrema krav på lätthet, hållbarhet och säkerhet och dock gjort att Aston Martin blivit en experimentverkstad för nya tillverkningstekniker som sedan utvecklats för användning inom massproduktionen. Ett exempel är ultraljudssvetsning som används tillsammans med limning på DB9 som introducerade 2005. Ett annat nischmärke inom Ford som utmärkt sig för produktutvecklingen är Jaguar som var pionjärer för masstillverkning av bilar helt i aluminium. Nu är frågan om den avslutade affären är en engångshändelse, eller om det finns fler möjligheter för avknoppning inom Fordkoncernen. Det spekuleras om utförsäljning av fler brittiska märken, som Jaguar och Land Rover, men även om Volvo som ingår i samma premiumbilsavdelning inom Ford. Ford har dock förnekat några sådana planer.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078