23948sdkhjf

Subaru firar 35 år med 4-hjulsdrift

Subaru var först med att serieproducera fyr-hjulsdrivna personbilar. När man lanserade Subaru Leone 1972 var den unik på bilmarknaden. För första gången kunde vanliga människor köpa en fyr-hjulsdriven personbil som både var praktisk och komfortabel. Det vill säga långt bättre än de primitiva terrängbilar som fram till dess hade varit det enda fyr-hjulsdrivna alternativet. Leone blev en succé då det växande intresset för aktivt friluftsliv ställde stora krav på kombinationen av bilens uppförande på vägen och i terrängen.

Efter Leones segertåg blev Subaru Pickup nästa storsäljare, dels tack vare sin 4-hjulsdrift, dels tack vare en osedvanlig hög driftsäkerhet. Genom åren gjorde åtskilliga småföretagare pickupen till sitt självklara val. Pickupen med sitt öppna flak var perfekt för att enkelt kunna lasta och ta sig hela vägen fram. 1989 togs ett stort steg då den första Subaru Legacy-modellen presenterades. För första gången fick Subaru en motor på mer än 2 liter, vilket på den tiden var ett radikalt grepp för en japansk biltillverkare. Med Legacy började Subaru växa på allvar, inte minst i Sverige. Åtskilliga jägare, hästägare, skidåkare och båtägare insåg fördelarna med fyr-hjulsdrift. Inte minst för dragegenskapernas skull men även för väghållningen. Tre år senare, 1992, var det världspremiär för Subaru Impreza. Redan då med en turboladdad boxermotor och den symmetriska fyr-hjulsdriften. Därmed kommer vi in på ett annat viktigt kapitel i historien om fyr-hjulsdriften - rally. Satsningen på rally var igång redan på 1980-talet, men först när engelska Prodrive kontrakterades i början på 90-talet kom de stora segrarna. Sedan 1995 har man tagit sex VM-titlar, både för individuella förare och som tillverkare. Alla år i rally-VM har lärt företaget enormt mycket om hur man bygger och utvecklar fyr-hjulsdrivna bilar. Teknik som sedan lyfts raka vägen in i produktionen av Subarus personbilar. Bilar som håller sig på vägen och som håller, oavsett de yttre förutsättningarna. Prestanda och väghållning är otroligt viktiga egenskaper, men minst lika viktigt är att bilen klarar påfrestningarna. Statistiken från Svensk Bilprovning, där Subaru år efter år kommer upp som ett av de mest felfria bilmärkena, talar sitt tydliga språk. 1996 växte modellprogrammet ytterligare när Subaru Outback lanserades. Outback var, och är, ett unikt bilkoncept. Kombinationen av hög markfrigång och låg tyngdpunkt skapar en bil som trivs både på vägen och i terrängen. Outback ger personbilens komfort och väghållning men är ändå kapabel att hantera nästan all slags offroad-körning. I slutet av 90-talet kom nyheterna tätt och 1997 var det dags för Subaru Forester att se dagens ljus. Forester lockade många nya köpare till Subaru. Äntligen fanns det en suv i lagom format med vettig ekonomi och hundraprocentig kvalitet och driftstillförlitlighet. 2006 kliver Subaru B9 Tribeca in på banan. En fullvuxen crossover mellan kraftfull suv och flexibel MPV. 2007 korkarSubaru upp champagnen och firar 35 fantastiska år med fyr-hjulsdrift. I höst kommer en helt ny Impreza och i början av 2008 lanserar man världens första Boxerdiesel med turbo.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094