23948sdkhjf

Kinesiskt intåg i Europa ska sätta Brilliance på marknaden

Med uppbackning av tidigare VW-chefen Hans-Ulrich Sachs introduceras nu den kinesiska mellanklassbilen Brilliance i Europa. Redan om tre år är det mening att man skall sälja 75.000 bilar på den europeiska marknaden.

Huvudimportören HSO Motors Europé i Tyskland planerar att sälja 15.000 bilar i år av mellanklassmodellen Brilliance BS6, fördelade på tyska, polska och holländska marknaderna. Senare i år är introduktion aktuell i Frankrike, Spanien och Italien samt övriga Europa. Räkna med att en svensk importör då också dyker upp. Brilliance modellflora innehåller allt från mindre bilar till sportcoupéer och SUVar. Inestegsmodellen i mellanklassen Brilliance BS6 med fyrcylindrig motor på 122 hk kommer enligt uppgift att kosta under motsvarande 180.000 SEK. Krocksäkerhet och kvalité har tidigare ifrågasatts på kinesiska bilar. Men när det gäller Brilliance är förutsättningarna bättre, enligt branschexperter som Motormagasinet talat med. -Sammanslutningen som står bakom Brilliance i Kina är samma aktörer som tillverkar BMW på licens där. Det talar för kvalificerad produktionskunskap samt kvalitetskontroll. Lägg därtill att Brilliance designmässigt tagits fram av italienska Giugiaro. Just för att passa den europeiska marknaden. Dessutom skall man ha klart för sig att kineserna är drivna affärsmän långt ut i fingerspetsarna. Det tog japanerna 20 år att etablera sig i Europa. Koreanerna gjorde samma resa på 10 år. Kinesernas målsättning är 75.000 sålda bilar redan år 2010.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078