23948sdkhjf

Svenska företag måste snabbare förnya sina produkter

I en allt hårdare konkurrens blir det viktigare för företagen att snabbare förnya sina produkter och leverera sina idéer ut på marknaden. I detta sammanhang blir design ett allt viktigare verktyg. Sverige saknar en designstrategi och framför allt saknas är en sektorsövergripande samordning om designfrågorna, det konstaterar ITPS i en rapport.

ITPS, Institutet för tillväxtpolitiska studier, har undersökt svensk design och studerat hur design främjas i andra länder, som till exempel i Nederländerna, Flandern i Belgien, Sydkorea och USA. Flandern och Nederländerna kopplar design till kreativa näringar medan Sydkorea kopplar mer till innovationspolitik. I EU saknas i dag en samlad strategi för design, men det finns ett antal program och initiativ som på olika sätt berör området. Rapporten visar även ett antal starka sidor i Sverige. - Sverige har en befintlig myndighetsstruktur som kan vidareutvecklas. Det finns också en dialog mellan utförarorganisationerna som är positiv aktörer som Almi, Nutek och Vinnova bör överväga hur design som medel för innovationer kan integreras i deras ve

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.251