23948sdkhjf

Najadvarvet seglar in i framtiden

Najadbåtar är en välkänd syn, inte bara utmed Sveriges kuster. I över 35 år har man byggt kvalitetsbåtar i Henån. Ett klassiskt kvalitetsföretag som byggt varumärke och rykte utan egentlig marknadsföring.

Men, för några år sedan var det dags för ägarbyte och med det kom ett nytänkande in i företaget. Man satsade på att uppgradera produktutvecklingen, tekniken och marknadsföringen. Samtidigt har man behållit det klassiska hantverkskunnandet och kvaliteten. Resultatet blev succé. Från en omsättning på ungefär 140 miljoner, och 100 anställd har man på två år gått till 300 miljoner i omsättning, och nästan 160 anställda. På Najad har man nu breddat sortimentet med en riktigt exklusiv båt, där man satsat fullt ut på modern design och exklusiva detaljer. Najad 570 kostar uppemot 15 miljoner och den första upplagan har just sjösatts. De enklaste båtarna i sortimentet kostar runt två miljoner. Och potentialen är fortfarande stor, säger Magnus Ridderstad, som är försäljnings och marknadschef på Najad. - Segelbåtar är en underutvecklad bransch, när det gäller design och produktutveckling. För motorbåtar ser det helt annorlunda ut. För att uppgradera design och skrov har man också tagit hjälp av två olika partners. Hålländska Judel/Vrolijk som står för skrovdesignen och Dick Young’s design som ritar och färgsätter inredningarna. Man beslutade sig helt enkelt för att utvidga det traditionella innehållet i namnet Najad, som länge varit bra andrahandsvärde och säkerhet genom att lägga till begrepp som modernitet, exklusivitet och högre prestanda. - Det är lite samma process som Volvo gått igenom när man lyft den säkra lite tråkiga familjebilen till något mer spännande, säger Magnus Ridderstad. Satsningen på modern design har fått genomsyra allt från mässmontrar till reklamkampanjer, som har lutighet och utrymme som ett gemensamt tema. De största skillnaderna är dock i båtarnas utseende och inredning. Modern 3d-cadteknik har spelat en stor roll i företagets satsning på design. Idag har man flera modeller i tillverkning och under planering vars inredning är helt modellerade i Solidworks. Det ger stora fördelar när det gäller till exempel maximalt utnyttjande av trånga utrymmen, och möjligheter att simulerar hur monteringen bäst går till. Till exempel har man optimerat tankarnas placering och utformning - Tankar är ju verkligen 3d, säger Magnus Ridderstad. Det handlar om volym, och kan vara väldigt svårt att få till. Den nya konstruktionstekniken gör det också möjligt att korta cykeln för utveckling av nya produkter. Tidigare har en båtmodell haft en livslängd på ungefär tio år, något man på najad planerar att halvera. Men, det ställer också krav på konstruktörer och designer till att göra jobbet på halva tiden. Plattformen i denna utveckling är ett konsekvent genomförande av 3d.-tänkande i organisationen. - Vi gjorde något av ett vägval när vi investerade i Solidworks. Vi tittade på helheten och ville ha ett modernt system för både konstruktion och tillverkning. Vårt gamla CAD-system hade inte lika bra koppling till det befintliga CAM-systemet, utan det blev en hel del manuellt arbete med NC-beredningen. Nu slipper vi alla konverteringsproblem och kan importera Solidworksfiler direkt till vårt CAM-system för beredning, säger Magnus Ridderstad. Och den nya tekniken syns, säger Magnus Ridderstad. - Inredningen är mycket renare. Till exempel har vi inga lister i inredningen, och det vet vi ju alla vad lister har för funktion - de döljer att något inte passat riktigt. Skåpsdörrarna är infällda, vilket kräver perfekt passform. Det vi är bäst på är att bygga inredningarna. Det arbetet har lång tradition på Orust. När det gäller båtarnas utsida r det mest i detaljerna man skiljer sig från föregångarna. Det är renare på däcket, och man har arbetat med att gömma funktioner och detaljer. En annan fördel av att man modellerar hela båten i 3d är under försäljningen. Trots att den verkliga tillverkningsstarten för den nya prestigemodellen Najad 570 ligger nästan ett år har man sålt flera stycken, i princip bara baserat på de visualiseringar och renderingar man får ut ur 3d systemen. En annan del av förändringsarbetet på företaget var införandet av PDMworks Enterprise för att samla och administrera all dokumentation under konstruktion och tillverkning. - Det är en väldig hjälp att hålla ordning på ritningarna. Det finns en version på ett ställe, som alla har tillgång till. Sedan kan vi koppla mycket mer data till varje detalj. Vi samarbetar också nära med underleverantörer både med designen och på komponentnivå. Det är viktigt att vi alla arbetar med samma dokumentversioner och att revideringar är spårbara i både tid och till person In i systemet lägger man inte bara sina egna 3d-komponetner, utan information från andra källor. Skrovtillverkaren arbetar bland annat i Cativa, och interiördesignern föredrar penna och vattenfärger. Nästa steg i Najads utveckling är att man håller på att bygga upp en egen skrovtillverkning i Åmål. Att det inte blev på Orust har flera orsaker. Bland annat är det brist på kompetent arbetskraft på Orust, där varven ligger tätt och konkurrerar om själarna, vilket dessutom driver upp länderna. I Åmål däremot, har man blivit emottagna med öppna armar av de lokala myndigheterna, och lönerna är upp till 20 procent lägre. orten ligger också nära både den svensk och den norska båtindustrin, och har en egen tradition av båtbyggande för användning på de stora sjöarna. I den nya fabriken kommer Najad att tillverka och underhålla formar, laminera och förmontera. Den slutliga inredningen däremot kommer fortfarande att byggas och monteras på Orust. Även på skrovfronten har man tagit till sig nya tekniker, och arbetar med infusion och vakuuminjicering. Materialet blir epoxi inte polyester. Epoxi gör det bättre att bygga lättare och starkare skrov, och förbättrar arbetsmiljön. Samtidigt är det dyrare. Det har varit en intensiv process med mycket hårt arbete i början. - Det är klart att det går åt till exempel fler konstruktörer och ritare i början när man skall lägga in hela båten i systemet, säger Magnus Ridderstad, men det kommer vi att spara in på slutet, när detaljerna finn att återanvända. Resultatet ser vi redan idag.


Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066