23948sdkhjf

Förbättringsarbetet trappas upp i småländska Emmaboda

ITT Flygt var tidigt ute med produktverkstäder och delegerat ansvar och blev uppmärksammade för det redan på 80-talet. Då gick man från en stor funktionell verksamhet med ca 700 medarbetare till 7 separata produktverkstäder (5 rena produktverkstäder och 2 komponentverkstäder). Man införde flödesteam med roller som täckte hela flödet från order, planering, produktion och logistik.

I och med flödesteamen, med breddad kompetens och breddat ansvar, ökade också helhetssynen i produktionen. Arbetsmiljön och säkerheten förbättrades för produktionspersonalen eftersom samma personalgrupp tog ansvar för såväl förberedelser som genomförande och därmed minskade såväl skaderisker som onödigt efterarbete. Det innebar också ökad effektivitet och ökat välbefinnande. Fram till 1995 hade företaget många besökare och studiebesök kring det temat. -Konceptet med produktverkstäder består och håller än i dag men det är ännu inte fullt ut standardiserat. Det förekommer variationer mellan verkstäderna. Organisationen behöver vidareutvecklas och standardiseras, säger Christian Ljung, Lean General. I slutet av 90-talet introducerades företaget ITT Industries på amerikanska börsen och i samband med det kom ett större fokus på aktiekursens utveckling, vilket i sin tur resulterade i ökat fokus på tillväxt, lönsamhet och kassaflöde. Som koncerninitiativ i början av 2000, startades VBSS (Value Based Six Sigma) och ett antal projektledare utbildades i Sex Sigma. Idag finns en separat projektorganisation med Sex Sigma Black Belts och Lean Belts, projektledare som arbetar heltid med omfattande förbättringsprojekt. 2002 utbildades ett antal Lean Belts och verkstadschefer gavs en övergripande utbildning om Lean. Sedan dess används så kallade Kaizen events som verktyg för fokuserade förbättringsinsatser. Kaizen events sker inom flödesgrupperna med samlad kompetens för genomförbarhet. Under 2004 arbetades företagets principer, inriktning för förbättringsarbetet och metoder för att nå förväntade resultat, fram som under 2005 och framåt kommuniceras internt genom ”The Lindås Way”. Helt nyligen, april 2007, formades ITT Flygts Lean Team - för utveckling och inom Lean, som centralt stöd till produktverkstäderna. Christian Ljung uppger att de kämpar med utmaningen att få förbättringsarbetet att hänga ihop: filosofin Kaizen (ständig förändring till det bättre), koncept och verktyg för förbättringsarbetet, samt företagets principer, metoder och resultat enligt ITT Flygt Lindås principer ”The Lindås Way”. Vidare trycker de på vikten av ledningens engagemang och delaktighet för ytterligare effektivare förbättringsarbete. Strukturerat arbete med Ständiga Förbättringar sker i huvudsak i produktionen. Där tar grupperna stöd av, och visualiserar, sitt förbättringsarbete vid teamtavlor där förbättringsmöten hålls veckovis. Idéer som genereras i förbättringsgrupperna registreras i en accessdatabas. Förbättringsgruppernas resultat kan följas i nyckeltalsmätningar. Förbättringar skall i möjligaste mån drivas och genomföras inom flödesteamen. Om det handlar om större förbättringar, med omfattande förändringar som kanske påverkar fler grupper eller sådant som innebär stora investeringar eller liknande skickas frågan vidare via förbättringskoordinator till verkstadsledningen för beslut. Förändringar som beräknas ta mycket centrala resurser i anspråk prioriteras av en speciell styrgrupp som består av platschefen, samt cheferna för Operations support, och VBSS, Value Based Six Sigma. Styrgruppen bedömer, prioriterar, tar beslut och återkopplar till verkstäderna och grupperna. En certifieringsrutin är framtagen för att främja utvecklingen av förbättringsgruppernas mognadsgrad och för att utveckla och säkra standardiserat arbetssätt med Ständiga Förbättringar med syftet minska förluster. Certifieringen sker i 3 steg; Ordning och reda på arbetsplatsen / 5S Ordning på utrustning / Operatörsundehåll Ordning på processení Utmana normalläget, bl a med hjälp av statistiska verktyg Flygt i Emmaboda har 8-10 utbildade Sex Sigma Black Belts som arbetar med omfattande förbättringsprojekt enligt Sex Sigma metodiken, bla etablering av SPS (Statistisk Process Styrning) och DOE (Design Of Experiments). I början av 2000-talet introducerades arbetssättet med Kaizen Events där team under en vecka fokuserar på ett förbättringsförslag och genomförande. Exempel på teman där förbättringarna lyfts, drivits och genomförts under en veckas fokus enligt Kaizen Event är; - Ställtidsreduktion - Utformning av nya arbetsplatser - FU - Förebyggande underhåll - 5S - Pull system, kanban - ”Standard Work”, taktat enstycksflöde Det har visat sig att hur framgångsrikt ett event är beror mycket på ledningens engagemang. Ledningens engagemang, delaktighet och struktur för uppföljning behöver bli ännu bättre. Som ett stöd för ökat engagemang, tydligare uppföljning och fokusering på att nå mål och förväntade resultat prövas nu ett nytt arbetssätt för daglig uppföljning, SQDIP. Arbetssättet innebär en förbättrad struktur och en uppföljningsmall för målstyrning med avvikelsehantering genom uppföljning mot nyckeltal - Key Performance Indicators. SQDIP står för: - S - Säkerhet (Safety) - Q - Kvalitet (Quality) - D - Leveranser (Deliveries) - I - Lager (Inventory) - P - Produktivitet Mallen visualiserar resultat per mätetal, samt innehåller en så kallad störningslogg där problem och orsak beskrivs samt ansvarsfördelning jämte progress för lösning. Vidare anges tydligt status genom färgkoder där grönt signalerar att man är ”på spåret”, resultatet går åt rätt håll och målet förväntas nås utan särskilda åtgärder. Gult anger att det krävs ytterligare insatser, rött indikerar att målet inte nås och blått att mätetalet inte följs under markerad period. Sist men inte minst förvänts medarbetares förtroende för ledningens engagemang öka, genom tydligare visad uppföljning. Därmed kan motivationen öka i verkstäderna. Under 80 - 90-talen var ITT Flygt tydliga föregångare och tog emot många besökare för att dela med sig av sina metoder och erfarenheter. Företaget har hållit fast vid sina framgångsfaktorer och förbättringsarbetet i dag bygger på kontinuitet och uthållighet och att det ständigt vidareutvecklas. Under senare år har medarbetare inom Flygt aktivt sökt erfarenheter från andra företag och har bland annat besökt Scania och tittat på deras ”Scania Production System. Vid ett erfarenhetsutbyte, anordnat av FörbättringsForum, hos Ericsson AB Katrineholm tog man del av arbetet med förbättringsgrupper och ett utbildningspaket för såväl administrativ personal som produktionspersonal för ökat intresse, ökad kompetens och större engagemang kring förbättringsarbete. Nu finns Flygts ”The Lindås Way” samt ett utbildningspaket för förbättringsgrupper, båda skall kommuniceras med syftet att ge ökad kompetens, ökat engagemang och ny energi hos såväl ledning som medarbetare. ITT Flygt är alltjämt företrädare med en fungerande flödesorganisation såväl som med sin kontinuitet och vidareutveckling av förbättringsarbetet. De bjuder nu på nytt in för besök för att förmedla sina erfarenheter och ta del av andras intryck och erfarenheter vid ett planerat erfarenhetsutbyte i oktober.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062