23948sdkhjf

Svenska koldioxidutsläpp sjunkande

Lobbyorganisationen Transport & Environment (T&E), där bland andra Gröna Bilister och Naturskyddsföreningen är svenska medlemmar, har presenterat statistik över koldioxidutsläpp från nya bilar inom EU. Där ger en sammanblandning av siffrorna ett allt för negativt resultat, skriver Bil Sweden i en kommentar.

I redovisningen blandas utsläpp av fossil koldioxid, som ger en nettoökning av halten klimatgaser i atmosfären och därmed bidrar till klimatproblemet, ihop med utsläpp av koldioxid från förbränning av biodrivmedel som ingår i det naturliga kretsloppet och inte bidrar till klimatproblemet. Redovisningen av Sveriges position och utveckling blir därmed felaktig. Sverige påstås ha genomsnittliga utsläpp från nya bilar 2006 på 187 gram/km. I verkligheten - om bara de fossila utsläppen mäts - var utsläppen 165 g/km. Vid halvårsskiftet 2007 var utsläppen nere i 160 g/km med motsvarande beräkningssätt. Detta innebär att Sverige inte har EU:s högsta utsläpp som ofta påstås, utan att Sverige ligger ungefär i mitten. Sverige har dessutom EU:s klart snabbast sjunkande verkliga koldioxidutsläpp från nya bilar genom den framgångsrika satsningen på miljöbilar och dieselbilar. - Det är tråkigt att de gamla felaktiga utsläppssiffrorna fortsätter att cirkulera, säger Bertil Moldén VD BIL Sweden. Sverige har i sin framgångsrika miljöbilssatsning visat vilka stora miljövinster som kan göras när kloka politiska beslut samverkar med ambitiösa satsningar från bilbranschen. Inom bostadsområdet skulle ingen komma på tanken att lägga ihop utsläpp från oljepannor och pelletspannor. Lika obegripligt är det att lägga ihop utsläpp från bensin och etanol, säger Bertil Moldén.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.691