23948sdkhjf

Framgång föder framgång

Gällivare har starkt näringsliv som just nu utvecklas bäst i hela landet. Det visar en undersökning gjord av Företagarna och Upplysningscentralen visar att under perioden 2004-2007.

De senaste 20 åren har Gällivares näringsliv genomgått en stor förändring, från att till största delen vara inriktat på service till basindustrin, till att idag innehålla en mängd exportinriktade företag med egna produkter och tjänster. - Visst har satsningarna i LKAB och Boliden gett positiva kringeffekter i hela samhället, men vi har idag ett brett näringsliv med ett flertal andra företag som växer oberoende av basindustrin. Ta till exempel solcellsföretaget GPV - Gällivare PhotoVoltaic som mer än tredubblat sin omsättning på senare år och nu närmar sig halvmiljarden, säger Kjell-Åke Johansson, vd för näringslivsbolaget Expandum AB. - Ett roligt exempel på detta är EuroMining som exporterar sin kompetens i att lasta och transportera berg till olika gruvor och entreprenadprojekt i södra Sverige. Även inom verkstadsindustrin finns exempel på hur man utvecklat egna produkter och tjänster som idag exporteras med framgång. Till exempel GEMA-Industris motorhylla Gemex och JUC:s export av värmebehandlings- och specialsvetsningstjänster, säger Kjell-Åke Johansson. Undersökningen som nyligen publicerades av Företagarna och UC (Upplysningscentralen) omfattar alla Sveriges aktiebolag som lämnat bokslut två år i rad. Rankingen är baserad på fyra hörnpelare. Omsättnings- och resultatutvecklingen väger tyngst. De två övriga hörnpelarna är utvecklingen av antalet företag och förändringen av företagens kreditvärdighet. Undersökningen utgår från den kommun där företagen har sitt säte, vilket betyder att varken LKAB eller Boliden/Aitik ingår i Gällivares ranking. Under den senaste fyraårsperioden har Gällivares näringsliv hela tiden legat i topp och stadigt förbättrat sin position, från 20:e plats 2004 till årets åttondeplats bland 285 medverkande kommuner. - Framgång föder framgång, och duktiga företagare bär onekligen vår kommun framåt. Bättre marknadsföring kan vi inte få, och att det har genomslag ser vi bland annat genom det ökade antalet handelsföretag som gör förfrågningar om etablering i Gällivare. Och aldrig har vi i modern tid haft sån efterfrågan på industrimark, både bland befintliga företag och från nya externa intressenter. Vi har ett mycket stimulerande läge att arbeta vidare från, säger utvecklingschef Ulf Hansson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063