23948sdkhjf

Entreprenörskap hos etablerade företag

Ett resultat från forskning på KTH ruckar på synen att nystartade företag är de som står för industriell förnyelse och tillväxt.

Forskning på KTH kring strategiska vägval i små och medelstora tillverkande företag visar att etablerade företag är förändringsbenägna och entreprenörsinriktade, att de aktivt fortsätter skapa nya affärsområden. Förmågan att anpassa sig till förändrade marknadsförutsättningar är avgörande för ett företags överlevnad och tillväxt på lång sikt. Kent Thorén på KTH har tittat närmare på de strategiska problem små och medelstora företag ställs inför och vilka affärsutvecklingssatsningar man väljer för att lösa dem och konsekvenser av dessa val. Avhandlingen utmanar en mängd föreställningar inom entreprenörskapsteori. Den visar att affärsutveckling och entreprenörskap hänger ihop på ett tydligare sätt än man tidigare sett. - I de sektorer jag har undersökt, bland annat elektronikindustri och maskinindustri, står de etablerade företagen för mer än trettio gånger så många entreprenöriella satsningar som de nystartade företagen. Eftersom de etablerade företagens utveckling är mycket viktig för den ekonomiska tillväxten är det betydelsefullt att viljan att satsa nytt är så stor hos dessa företag, säger Kent Thorén. Satsningarna kan handla om nya produkter eller produktgrupper, eller att ta sig in på nya kundsegment och skapa affärer där. Mindre uppgraderingar eller produktförändringar räknas dock inte som entreprenöriella satsningar i studien, inte heller joint ventures eller förvärv av verksamheter. Motiven och målen för nysatsningarna varierar. Fredag 7 december försvarar Kent Thorén sin avhandling på KTH. Tid: fredag 7 december kl 10.00, Plats: sal F1, Lindstedtsvägen 22, KTH Campus Valhallavägen, Stockholm.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078