23948sdkhjf

Trångt på Subcontractor

Med nästan 15 000 besökare var årets Subcontractor i Jönköping precis som vanligt. Men 150 företag som ville ha monter fick inte plats och det var rekord.

Subcontractor har väldigt stabila besökarsiffror. För länge sedan hade det varit tre års uppehåll sedan senaste underleverantörsmässan och då sattes rekordet med 17 000 besökare. Men annars är årets siffra 14 881 väldigt nära snittet. - Vi utvärderar vad utställare och besökare tycker om mässan. Detta är inte klart ännu men utifrån vad jag själv hörde var det en ovanligt lyckad tillställning. Många order landades under mässan, säger Jonas Ekeroth, projektledare för Subcontractor. Att inte alla fick plats innebar inte att det inte skulle gått att få in flera företag. Samlingsmontrar är extremt vanliga på Subcontractor. Så om man var ett småländskt företag kunde man antingen ställa ut i landskapsmontern, eller i någon av många kommunmontrar. I dessa fanns det ofta plats för ytterligare företag. - Vi har en kommunal samlingsmonter för tolfte året i rad. Ett dussin företag finns i montern, där vi bjuder på brända mandlar, berättar Roland Åkesson, kommunalråd i Mönsterås kommun. Han satsade två dagar i montern där hans målgrupp både var de utställande företagen från kommunen men även andra företag som kunde vara intresserade av Mönsterås som etableringsort. Gnosjöregionen är förstås lite speciell även när det kommer till monter. De har sedan mycket länge en regionmonter, där företag från Gnosjöregionen, alltså kommunerna Gislaved, Gnosjö, Vaggeryd och Värnamo, ställer ut. Ett av dessa företag är Gnosjöregionen.se, som är regionens företagsportal och som firade fyraårsjubileum på denna mässa. Detta eftersom den startades på Subcontractor 2003. Genom portalen görs många nya affärer. Varje vecka kommer det in mellan två och fem offertförfrågningar från hela landet. Drygt hälften av dessa leder till nya affärer. På portalen kan man hitta alla företag i regionen, över 6 500 stycken. Drygt 600 av dessa är medlemmar och har mer information utlagd. Hjärtat i Subcontracktor är det lågmälda samtalet i montrarna kring vad en firma kan stå till tjänst med. Och vad det skulle kosta. Men det förekommer också mera ljudliga inslag från någon av de scener som finns på mässan. Så tillkännagav Svenska Gjuteriföreningen/Swecast att man utlyser en pristävling i gjutgodsdesign. Föreningen uppmanar deltagarna att använda sin kreativitet och skapa en produkt som utnyttjar möjligheterna till den frihet i design som gjuteritekniken erbjuder. Priser för 500 000 kronor kan fördelas på ett eller flera bidrag som måste ha lämnats in senast 1 augusti 2008. Tävlingsbestämmelserna och anmälningsblankett kan laddas ner från . Även om småländska firmor var vanligaste förekommande i Elmias hallar, så fanns det mer långväga utställare. Tooltech var ett av dessa. Detta indiska engineeringföretag växer snabbt i Sverige som är dess största enskilda marknad. Totalt har företaget 325 välutbildade mekanister i Pune i Indien. Det är ett ungt företag men ett lyckat affärskoncept genererar en årlig tillväxt på hundra procent. Skandinavien och Tyskland är de huvudsakliga marknaderna. För Aker Shipyard i Finland bygger Tooltech successivt upp en konstruktionsresurs som ska växa till 100 man. En annan stor kund är BMW i Tyskland där Tooltech har ett integrerat samarbete med resurser på plats i Tyskland som lägger ut jobb till Indien inom ramen för de stränga säkerhetskrav och kvalitetskrav som råder inom bilindustrin. I Sverige har Tooltech fyra av de tio största industriföretagen som sina kunder, men många medelstora och även små företag har upptäckt möjligheterna. Detta med support av det svenska bolaget Tooltech Scandinavia i Göteborg. - En av grunderna i det framgångsrika konceptet är tillgång och kunskap om de flesta på marknaden förekommande programvarorna för cad och PDM. Arbete i tvåskift sänker kostnaderna för cadlicenser och detta tillsammans med konkurrenskraftiga löner ger både korta leveranstider och kostnadsfördelar, säger Abhay Jahirabadkar, chef för företagets verksamhet i Skandinavien. Han berättar att många företag är tveksamma inför att lägga ut jobb till Indien. Det känns tryggare med konsulter på plats i det egna företaget. Efter fyra års verksamhet i Sverige har Tooltech ändå väl utvecklade metoder för att förstå hur ett outsourcingprojekt ska bli framgångsrikt. Det som har fungerat bra är konvertering av ritningar från en cadmiljö till en ny sådan. Toooltech har vid det här laget konverterat 100 000-tals ritningar för kunder i Skandinavien. Andra uppdrag är digitalisering av pappersritningar eller framställning av 2D-ritningar baserade på kundens 3D-modell eller vice versa. - Men vi har också gjort mer avancerade uppdrag som reverse engineering eller omkonstruktion av en detalj för byte av tillverkningsmetod. Även beräkningsarbeten baserade på ett brett urval av programvaror. Tooltech gör nästan alltid sina uppdrag i Indien till ett fast pris om omfattningen är väldefinierad. Många företag vill ha ett långsiktigt samarbete med mål att ha en konstruktionsgrupp i Indien som på sikt är lika välutbildade i företagets konstruktionsregler och speciella krav som den egna personalen. En nödvändig investering är då att indiska ingenjörer utbildas hos kunden. Beroende på komplexiteten kan tiden variera från några veckor till åtskilliga månader. Ett framgångsrikt exempel är ett stort svenskt företag som kontinuerligt har en indisk ingenjör på plats, som sedan sysselsätter 20 ingenjörer i Indien.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078