23948sdkhjf

Affärer, nyheter och kontakter

Ännu en framgångsrik Elmia Subcontractor är lagd till raden av sina lika välbesökta föregångare. Mässans bas är ju affärerna, och det omvittnat intressanta är att mässans dragningskraft lockar till att affärerna görs inte bara mellan utställare och besökare, utan också mellan besökare eller mellan utställarna. Jönköping i november— där möts verkstadsindustrin!

Bland arrangörerna är humöret på topp. Och Peter Scott som är ansvarig för industrimässorna på Elmia, konstaterar att stämningen efter mässan är bra: - Särskilt nöjda är vi med vår för mässan nya programpunkt "Automotive Supplier Days", en "match-making" som vi genomförde i samarbete med Fordonskomponentgruppen, vid sidan av vårt beprövade koncept b2fair. I båda fallen är syftet att skapa kontakter för att initiera kommande affärer. Och det gjorde man. En av besökarna var David Maughan, inköpsdirektör för VW-gruppen med ansvar för bla Skandinavien, som besökte Elmia Subcontractor för att hitta nya leverantörer. - Jag är imponerad av det jag sett hittills, sade han med hänvisning till utställarna: - Här finns många Tier 2- men även Tier 1-företag, och jag har träffat de flesta som är intressanta för mig. Årets inriktning på fordonsindustrin speglades också i den presentation som Exportrådet gjorde av uppdaterade fakta om fordonsindustrin i sjutton länder. Säkert viktigt, industrin förändras snabbt i bl a Östeuropa och nya aktörer kommer fram. Och på Elmia är enligt uppgift cirka 60% av utställarna leverantörer till fordonsindustrin, och cirka 20% av besökarna arbetar inom den. Karlstadföretaget Camatec visade en mycket intressant nyhet på Subcontractor: en bandhaspel med namnet Camcoil som med sitt synnerligen förenklade byggsätt minskade på tidsbehoven för t ex byte av haspelhuvud till cirka 20 minuter i stället för den normala bytestiden ett skift. - Vi fick Skapapriset för den här konstruktionen redan för sju år sedan, men kunderna ville ha färdiga system och det hade vi inte då, berättar Lennart Andersson för Verkstäderna. - Vi bygger den i Weldox för att det är starkt även i tunna dimensioner och elastiskt för de rörelser vi behöver på manteln, och kärnan är långhålsborrad för att ge hydraulikledningar. Nu var man med för att bl a berätta om den order på åtta Camcoil-system man nyss fått av Böhler Uddeholm Precision Strip Steel i Munkfors. Där har man provat Camcoil i ett pilotsystem och gick sedan vidare med ytterligare order. Principen för Camcoil är enkelheten. I stället för att stort antal synkront rörliga segment som rör sig radiellt vid expansion eller kollapsering av haspeln, så har Camcoil en hydraulcylinder som ger en tangentiell expansion av manteln eller låter den fjädra tillbaks med samtidig diameterminskning. Med mycket få rörliga delar minskar risken för haverier och haspeln blir enkel att tillverka och underhålla. På materialsidan hade man i Ruukkis monter intressanta nyheter att förtälja. Det gäller kylda stål. I fallet banddimensioner tillverkas de redan med en direkthärdningsprocess från valsningsvärmen, till tjocklekar 2,5 upp till 6 mm och man strävar att gå ner till 2 mm tjocklek och uppåt till 8 mm. Direkthärdning från valsningsvärmen innebär rimligvis en kostnadseffektiv process. För grovplåtdimensioner kan utvecklingen bli ännu mer spännande: i somras installerades en direkthärdningsanläggning efter plåtvalsverket följt av en anlöpning i linjen. I första hand kommer man att erbjuda slitplåt och seghärdad plåt i tjocklekar 8-30 mm men på sikt ska även här dimensionsområdet breddas, säger Peter Möller vid Ruukki. Lite automatisering måste vi ha även från Subcontractor! I A-hallen hos företaget MIT, Modern Industri Teknik, visades ett arbetande ställdon nersänkt i ett akvarium. Det visade sig vara en äkta nyhet som nu visades för första gången. - I en mycket besvärlig arbetsmiljö, med förekomst av starka tvättmedel och frätande vätskor arbetade en tvättrobot, och med en tidigare lösning hade man mycket stora problem med störningar och slitage som dräpte cylindrar och kolvstänger, berättar Jan-Ove Kallerhag på MIT. Användaren hade letat i över tio år efter en uthållig lösning på ställdonsproblemet, men inte förrän man kom fram med den inkapslade lösningen med fem bars övertryck så nådde man den uthållighet som behövdes. - Nu klarar dessa ställdon 130 000 cykler utan luftläckage, berättar Jan-Ove Kallerhag. Ställdonet har en inplastad 24 likströms snäckväxelmotor med hallgivare, växelhus av aluminium och hårdkromat ställrör med skyddskåpa. Donet ger tryckkraft upp till 6 000 N vid intermittent drift. Ramsta Robotics byggde roboten och var med i utvecklingen av ställdonet, som nu marknadsförs av MIT. Thyssen Krupp är för en stålman ett av Europas mest kända varumärken inom materialtekniken. Ändå hade Verkstäderna helt fel när vi såg Thyssen Krupp Materials monter som tecken på en ny aktör på svenska marknaden! - Vi har en 35-årig närvaro i Sverige bakom oss, och omsätter här cirka 550 miljoner kronor, förklarade vd Johan Hagström. - Men det är riktigt att företaget nu arbetar offensivt för att synas mycket mer. Han lyfter fram varumärket, den finansiella styrkan och sina kunskaper vid rådgivning vid materialval som styrkefaktorer. Thyssen Krupp Materials har i Göteborg ett lagersortiment med rostfria stål, konstruktionsstål och verktygsstål, det senare även framställt den pulvermetallurgiska vägen. - Vi vill markera att vi är en del av svensk industri, slutar Johan Hagström.


Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078