23948sdkhjf

Ohämmat teknikstöd ska ge Toyota F1-bucklan

Toyota har just avslutat sin sjätte säsong inom F1. Resultaten har varit blygsamma men resurserna för vidare satsningar är imponerande. Datorsimuleringar på värsta beräkningsklustret och vindtunnel med 100 specialister.

Panasonic Toyota Racing är det officiella namnet på Toyotas formel 1-stall. Det startades 2001 på uppdrag av Toyota Motor Corporation av Toyota Motorsport GmbH, TMG. Stallet leddes då av svensken Ove Andersson vilket lett till att de Toyota gatbilar som ägs av F1-stallet alla har registreringsnummer som inleds med KAM, vilket står för Köln Andersson Motorsport. Efter sex säsonger i F1 har stallet 650 anställda från 32 länder som bygger både motor, drivlina och chassi i anläggningen utanför Köln. Det innebär att man är enda stall med hela tillverkningen i Tyskland. Mercedes tillverkar sin motor i Tyskland men bilen byggs i England. Vilket de flesta F1-bilar görs av tradition. F1 premierar vinnaren på många sätt. Det ger stora prispengar och andra fördelar att ligga i topp. Men viktigare är att det ger större plats i tv och därmed säljer fler bilar för Toyota. - Men redan när Toyota satsade på F1 märktes en ökad försäljning av bolagets gatbilar, säger Markus Schwarze, ansvarig för teknisk databehandling hos Toyota Motorsport. Det finns ingen genväg till prispallen. För att locka över de snabbaste förarna måste stallet ha en av de snabbaste bilarna och dit har man inte kommit än. TMG har en bakgrund inom rally och Le Mans 24 timmars. Men den verksamheten är såld. Det går inte att blanda F1 med något annat. Omsättningen är hemlig men källor i branschen talar om mer än 300 miljoner euro i årsbudget. Toyota Motor Corporation och Panasonic är de största sponsorerna och Toyota har en inbäddad representant på fabriken i Köln. Dessutom ske en veckovis teknikrapportering till Japan. Att Toyota styr TMG märks på många sätt. Som t ex att hela anläggningen städas fem gånger per dygn. - Toyota vill förstås att F1-satsningen ska ge prestige för hela dess personbilsprogram. Så slutmålet är att vi ska upp på pallen. Och för det krävs en bil som blir snabbare och kvickare, säger Markus Schwarze. Då ska alla 9 000 ingående detaljer optimeras ytterligare, vilket hela tiden görs. Det är aldrig samma bil som startar i nästa lopp. De plockas sönder och delar byts ut. En motor på 92 kilo som ger 740 hk har bara en livslängd på 1 100 km. Det innebär två lopp. Så kommer det att vara även kommande säsong. Men inför 2009 ska det bli radikala förändringar. FIA, Fédération Internationale de l'Automobile, vill ha mindre motorer medan Toyota vill ha större. Nu lär det bli som FIA vill och då minskar motorstyrkan till 600 hk och motorerna ska hålla i fyra lopp. Men det finns förslag om att sätta in en generator som suger upp energin från de ständiga inbromsningarna och sedan omvandlar den för användning i en elmotor som ska ge 100 hk via en knapp.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078