23948sdkhjf

Najadvarvet siktar mot fördubblad produktivitet

Nya ägare och ny cad och cam har satt fart på produktframtagningen hos Najadbåtar. Siktet är inställt på fördubblad produktivitet.

Najadbåtar i Henån har två beredare som har fullt jobb med att bereda en strid ström av fräsjobb för de båda maskinerna som fräser fram detaljer till segelbåtarna. Det är en Maka och en Andi som fräser i olika träskivor och nylon. - Vi använde Camlink och när Camlink gick i konkurs var vi tvungna att skaffa något annat. Behovet av nesting, det vill säga optimerad placering av detaljerna på en skiva, gjorde att valet föll på Alphacam, säger Esa Kolehmainen som är en av två beredare på Najadbåtar. Najadbåtar är ett klassiskt kvalitetsföretag som byggt varumärke och rykte utan egentlig marknadsföring under sina 35 år i branschen. Men, för några år sedan var det dags för ägarbyte och med det kom ett nytänkande in i företaget. Man satsade på att uppgradera produktutvecklingen, tekniken och marknadsföringen. Samtidigt har man behållit det klassiska hantverkskunnandet och kvaliteten. Resultatet blev succé. Från en omsättning på ungefär 140 miljoner med 100 anställda har man på två år gått till 300 miljoner i omsättning och nästan 160 anställda. På Najad siktar man nu in sig på de kunder som har trångt i portmonnän. I somras sjösattes Najad 570. Den kostar uppemot 15 miljoner kronor, medan firmans minsta och enklaste båtar kostar runt två miljoner. Och potentialen är fortfarande stor, säger Magnus Ridderstad, som är försäljnings- och marknadschef på Najad: - Segelbåtar är en underutvecklad bransch, när det gäller design och produktutveckling. För motorbåtar ser det helt annorlunda ut. För att uppgradera design och skrov har man också tagit hjälp av två olika partner. Holländska Judel/Vrolijk som står för skrovdesignen och Dick Young's Design som ritar och färgsätter inredningarna. Satsningen på modern design har fått genomsyra allt från mässmontrar till reklamkampanjer. De största skillnaderna är dock i båtarnas utseende och inredning. Modern 3D-cadteknik har spelat en stor roll i företagets satsning på design. Idag har man flera modeller i tillverkning och under planering vars inredning är helt modellerade i Solidworks. Det ger stora fördelar när det gäller till exempel maximalt utnyttjande av trånga utrymmen, och möjligheter att simulera hur monteringen bäst går till. Till exempel har man optimerat tankarnas placering och utformning - Tankar i ett segelbåtsskrov är ju verkligen 3D, säger Magnus Ridderstad. Det handlar om volym, och kan vara väldigt svårt att få till. Den nya konstruktionstekniken gör det också möjligt att korta cykeln för utveckling av nya produkter. Hittills har en viss båtmodell tillverkats under ungefär tio år, något som man på Najad ska halvera. Men då måste också konstruktörer och designer göra sitt jobb på halva tiden. Plattformen i denna utveckling är ett konsekvent genomförande av 3D-tänkande i organisationen. - Vi gjorde ett vägval när vi investerade i Solid Works. Vi tittade på helheten och ville ha ett modernt system för både konstruktion och tillverkning. Vårt gamla cadsystem hade inte lika bra koppling till det befintliga cam-systemet, utan det blev en hel del manuellt arbete med nc-beredningen. Nu slipper vi alla konverteringsproblem och kan importera Solid Works-filer direkt till Alphacam för beredning, säger Magnus Ridderstad. Och den nya tekniken syns. - Inredningen är mycket renare. Till exempel har vi inga lister i inredningen, och det vet vi ju alla vad lister har för funktion – de döljer att något inte passat riktigt. - Skåpsdörrarna är infällda, vilket kräver perfekt passform. Det vi är bäst på är att bygga inredningarna. Det arbetet har lång tradition på Orust. När det gäller båtarnas utsida är det mest i detaljerna man skiljer sig från föregångarna. Det är renare på däcket och man har arbetat med att gömma funktioner och detaljer. En annan fördel av att man modellerar hela båten i 3D visar sig under försäljningen. Trots att den verkliga serietillverkningen för den nya prestigemodellen Najad 570 ligger i framtiden har man sålt flera stycken, i princip bara baserat på de visualiseringar och renderingar man får ut ur 3D-systemen. En annan del av förändringsarbetet på företaget var införandet av PDM Works Enterprise för att samla och administrera all dokumentation under konstruktion och tillverkning. - Det är en väldig hjälp att hålla ordning på ritningarna. Det finns en version på ett ställe, som alla har tillgång till. Sedan kan vi koppla mycket mer data till varje detalj. Vi samarbetar också nära med underleverantörer både med designen och på komponentnivå. Det är viktigt att vi alla arbetar med samma dokumentversioner och att revideringar är spårbara i både tid och till person. In i systemet lägger man inte bara sina egna 3D-komponenter, utan information från andra källor. Skrovtillverkaren arbetar bland annat i Catia och interiördesignern föredrar penna och vattenfärger. Nästa steg i Najads utveckling är att man håller på att bygga upp en egen skrovtillverkning i Åmål. Att det inte blev på Orust har flera orsaker. Bland annat är det brist på kompetent arbetskraft på Orust, där varven ligger tätt och konkurrerar om själarna, vilket dessutom driver upp lönerna. I Åmål däremot, har man blivit emottagna med öppna armar av de lokala myndigheterna och lönerna är upp till 20 procent lägre. Orten ligger också nära både den svenska och den norska båtindustrin och har en egen tradition av båtbyggande för användning på de stora sjöarna. I den nya fabriken kommer Najad att tillverka och underhålla formar, laminera och förmontera. Den slutliga inredningen däremot kommer fortfarande att byggas och monteras på Orust. Även på skrovfronten har man tagit till sig nya tekniker, och arbetar med infusion och vakuuminjicering. Materialet blir epoxi, inte polyester. Epoxi gör det bättre att bygga lättare och starkare skrov och förbättrar arbetsmiljön. Samtidigt är det dyrare. Det har varit en intensiv process med mycket hårt arbete i början. - Det är klart att det går åt till exempel fler konstruktörer och ritare i början när man skall lägga in hela båten i systemet, säger Magnus Ridderstad: - Men det kommer vi att spara in på slutet, när detaljerna finns att återanvända. Resultatet ser vi redan idag!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063