23948sdkhjf

En ny Volvo måste lukta som en Volvo!

Det finns ännu ingen teknisk apparat som kan ersätta den mänskliga näsan. Därför skapade Volvo Personvagnar för några år sedan en "lukttestpanel" som vägleder företagets designers i deras val av material och produktionsmetoder, framför allt när det gäller bilens interiör.

- Olika personer uppfattar lukter på olika sätt, säger Patrik Libander, som är testingenjör och ansvarig för lukttestpanelen. Det beror på skillnader mellan olika generationer och kulturer och på de olika associationer som olika människor gör beroende på Interiören i en modern bil innehåller många olika material, som plast. De innehåller i sin tur kemiska ämnen. Även om merparten av de här ämnena förblir "inlåsta" i materialet kan små kvantiteter läcka ut och skapa den doft som är typisk för en ny bil. Volvo Personvagnar kontrollerar de här ämnena och de lukter de kan ge upphov till i kupén. "Lukttestpanelen" har till uppgift att avgöra hur olika delar av interiören bör lukta. Panelen består av åtta personer som genomgått en noggrann urvalsprocess för att säkerställa att de har ett "normalt" luktsinne och inte skiljer sig för mycket från varandra i det här avseendet. Fyra personer deltar alltid vid varje testtillfälle. Panelen utvärderar lukten från olika delar av inredningen på en skala från 1 till 6, där "1" innebär "Inte märkbart" och "6" är "Outhärdligt". För att få godkänt får testpoängen inte överstiga "3", som är "Tydligt märkbart, men ändå inte obehagligt". Företagets interiördesigners använder också en solljussimulator vid Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, som ligger i Borås. Där kan en bil utrustad med ett nytt inredningsmaterial testas i simulatorn under några timmar till dess att temperaturen i kupén nått cirka 65ºC. Därefter används analysutrustning för att mäta nivåerna av Total Volatile Organic Compounds och aldehyder i interiören. Slutligen sätter sig medlemmar av Volvo Personvagnars "lukttestpanel" i bilen och utvärderar lukten utifrån den fastställda skalan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079