23948sdkhjf

Nu satsar Luna på egna märken

Luna— "hela Sveriges verktygslåda", som man kallar sig— har precis fyllt 90 år. Högkonjunkturen i kombination med offensiva satsningar gör att Luna går bra just nu. Luna har under flera år satsat på en mix av externa märken och egna varumärken, men lagom till jubileet offentliggjordes en förändrad varumärkesstrategi genom att bland annat införa varumärket Luna på en del av sortimentet. "Vi tar steget från att vara distributör till att bli leverantör", säger man hos Luna.

Det har hunnit hända en hel del sedan Carl Lindahl startade sin firma i Alingsås för engrosförsäljning av maskiner och verktyg. Holger Nermark ansluter sig 1919 och företaget får namnet Lindahl & Nermark AB. Det är också Lindahl och Nermark som gett det nuvarande namnet - eftersom man importerade tyska maskiner kallade man sig Lindahl und Nermark, sedermera Luna – som alltså inte har någonting med månen att göra. Det skulle dock dröja ända till 1973 innan namnet formellt ändrades. Alla som har eller har haft med Luna att göra känner ju till den tegelstenstjocka Luna-katalogen - Lunas första tryckta katalog kom ut redan 1921... Luna har närmare 40 000 artiklar i sitt försäljningsortiment. I sortimentet ingår både externa och egna varumärken, hittills med en övervikt för externa märken. Men nu har Luna beslutat att införa en ny varumärkesstrategi och satsa mer på egna varumärken. - Genom att Luna nu tar ansvar för processer som kvalitetsstyrning, prissättning, utveckling och innovationer får vi bättre kontroll över alla delar i produktionen. Det innebär att varumärket Luna nu kommer att kunna användas på våra produkter, säger Jan-Peter Rissel, marknads- och försäljningschef vid Luna Sverige. - Vårt varumärke har både tyngd och tradition så därför ska vi nu använda det även på verktyg och maskiner. Satsningen på de egna varumärkena betyder också att Luna renodlar sin egna märken. Från att ha haft tio olika egna märken kommer man nu att satsa på fyra – utöver Luna är det Limit och Ferax samt Teng Tools. Namnet Teng Tools är för övrigt kinesiskt och det är huvudsakligen tillverkare i Taiwan som man köper ifrån. Det är dock produkter från flera tillverkare som får samsas under namnet Teng Tools. För de asiatiska inköpen har Luna även etablerat ett inköpskontor i Shanghai. - Tillsammans med våra produkter från andra ledande tillverkare täcker vi de flesta behov för professionella användare inom industrin och byggsektorn, säger Jan-Peter Rissel. Det nya egna varumärket Luna införs på omkring 5 000 artiklar och lanseras under 2008. Jan-Peter Rissel konstaterar att de externa märkena måste finnas för att många kunder frågar efter dem. Men han noterar också att när det gäller externa varumärken är kunderna inte särskilt Luna-trogna. De kan mycket väl göra sina inköp någon annanstans om de får ett bättre pris. - Med egna varumärken är det tvärtom. Om kunderna vill ha våra märken måste de komma till oss och på så sätt får man trogna kunder. Dessutom kan vi hålla bra priser på de egna varumärkena. Men Jan-Peter Rissel tillägger: - Det är under förutsättning att de egna varumärkena är av god kvalitet. Om inte, kan det i stället slå tillbaka! Kvalitetskontrollerna har därför varit hårda innan produkterna kommer ut på marknaden. Och nu tar Luna en större del i kvalitetsstyrningen. Jan-Peter Rissel berättar om de dubbla kontroller som görs – först kontrolleras produkterna på plats hos tillverkaren; därefter görs en kontroll i Sverige innan varorna lämnar Luna. Luna finns fortfarande kvar i Alingsås och där har Luna Sverige sitt centrallager på 22 000 kvadratmeter. Varje dag lastas omkring 50 ton varor för transport ut i landet. - Vi har omkring 12 000 orderrader varje dag. Och på det har vi en leveranssäkerhet på 99,8 procent! Det är en imponerande logistik och vi har också uppmärksammats på att vår logistik fungerar bra, säger Jan-Peter Rissel. Tillsammans med systerföretagen inom B&B Tools – Gigant, Skydda, Grunda och Essve – har Luna bildat e-handelsportalen Toolstore. Där hanteras 150 000 artiklar och där kan man beställa dygnet runt och den som loggar in ska ha en svarstid på någon sekund. Man kan också följa sin order för att se hur långt den har kommit. Finns den beställda varan i lager ska den nå kunden dagen efter beställning. Internetbeställningarna blir också allt fler - omkring 80 procent av alla beställningar är elektroniska, antingen via nätbutiken eller via EDI-lösningar. - Men vi kan inte vara utan personliga säljare. Det är inte alla som vet riktigt vad de ska ha och dessa kunder behöver hjälp. Och så finns det alltid de som vill ha någon att prata med. Så var det det här med den klassiska Luna-katalogen. För trots den nya tekniken blir katalogen bara större och större. - Och det är många som frågar efter den! Även om de beställer elektroniskt vill kunderna ha katalogen att bläddra i. Så den kan vi inte överge, konstaterar Jan-Peter Rissel. Nyligen genomfördes nittioårsfirandet med en stor tillställning i Tylösand för kunder och leverantörer. Man har även arrangerat den s k Lunadagen för anställda och allmänhet med artister, auktioner, lotterier med mera. - Vi är ju den största enskilda arbetsgivaren i Alingsås, vilket förpliktar, konstaterar Jan-Peter Rissel. Och framtiden ser ljus ut för Luna, högkonjunkturen bidrar just nu till att försäljningen ligger på topp. - Antalet industriarbeten ökar och investeringarna är rekordstora, vilket är bra för oss. - Dessutom går byggsidan synnerligen bra - och där gynnas vi även av den s k Timell-effekten, dvs av att allt fler gör-det-självare vill renovera sina bostäder. Då behöver de också verktyg... - Vi har således ett bra utgångsläge för framtiden. Med våra starka ägare i ryggen finns alla förutsättningar för en fortsatt expansion, säger Jan-Peter Rissel. I Lunas nysatsning ingår också att ta ett större ansvar för kringtjänster i form av kundanpassade lösningar inom bland annat logistik, utbildning och support. - Vi ska fortsätta att sälja maskiner och verktyg, men vi vill också erbjuda våra kunder fler och bredare lösningar. Jan-Peter Rissel ser också en fortsatt effektivisering av verksamheten: - Kunderna vill ha allt snabbare leveranser samtidigt som man också kräver lägre priser och högre servicegrad. - Så det gäller att arbeta så kostnadseffektivt som möjligt så att vi kan tillhandahålla dessa lösningar. Utvecklingen av leveranslogistiken - även om man redan anser sig vara "bäst i klassen" - fortsätter därför. - Det gäller att hela tiden ligga i framkanten och lyssna på vad kunderna vill ha, betonar Jan-Peter Rissel. Och det senare, att lyssna på kunderna, gör man bland annat genom kvalitetsmätningar – både internt och ute hos kunderna. - Det ger oss en bra grund att stå på, genom mätningar och samtal fångar vi snabbt upp kundernas synpunkter och förväntningar på oss. Så visst kan - som det uttrycks i förordet till årets Luna-katalog - Luna se fram mot de kommande nittio åren...

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064