23948sdkhjf

Hybrid med diesel och el

Den nya konceptbilen från Citroën är en "avskalad" sedanmodell för stadstrafik. Drivlinan består av en HDi-dieselmotor på 70 hk med partikelfilter och en 30 hk elmotor, vilket innebär låga avgasemissioner. Förutom miljöanpassning har teknikerna satsat på förenklade konstruktioner med ett begränsat antal detaljer. Konceptbilen har både låg bränsleförbrukning och låg vikt— materialet är endera återvunnet eller kan återvinnas.

Citroën C-Cactus har en enkel, originell design med en kombination av runda och konvexa former. Den upphöjda motorhuven med två luftintag, som flankeras av strålkastarna, skapar ett dynamiskt intryck. Panoramataket av glas är en "förlängning” av vindrutan och ger ett stort ljusinsläpp. Med 4,2 m längd, 1,8 m bredd och en höjd av 1,5 m skapas en bekväm kupé och flexibelt bagageutrymme på upp till 1 100 liter. Karossens aerodynamiska form ger ett utmärkt Cw-värde, 0,35. Citroën har genomgående försökt förenkla bilens konstruktion genom att minska antalet delar. De sammanfogas till större, mera komplicerade enheter med flera funktioner eller också har mekaniken effektiviserats. Under konstruktionsarbetet har flera intressanta tekniska lösningar utvecklats. Så t ex består frampartiet av endast två delar - en fast motorhuv som omsluter framskärmarna och en servicelucka för påfyllning av olja, spolarvätska etc. Ett annat exempel är kupéutrymmet som är uppbyggt av drygt 200 delar, omkring hälften så många som i en traditionellt byggd sedanmodell i samma storlek. Tack vare ett effektivt aggregat för luftkonditioneringen är det knappast nödvändigt att öppna sidorutorna - de kan därför endast öppnas med en glidskena. I princip har alla delar och komponenter avlägsnats som inte krävs för bilens funktion, säkerheten och de åkandes trivsel. Konceptbilen saknar därför bl a instrumenttavla. Alla reglage är i stället placerade på mittkonsolen eller på den fasta panelen i rattens nav. På konsolen finns växelreglaget och en pekskärm, som är ansluten till färddatorn och navigationssystemet. Övriga reglage återfinns på rattnavet liksom hastighetsmätaren samt kontroll- och varningslamporna. Som tändningsnyckel fungerar en liten, bärbar MP3-spelare. Drivsystemet består av en HDi-dieselmotor på 70 hk försedd med partikelfilter och en femstegs automatlåda samt en 30 hk elmotor, som är monterad i kopplingshuset. I stadstrafik framdrivs bilen enbart med elmotorn. På längre sträckor, med upprepade accelerationer och inbromsningar, inkopplas automatiskt hybridsystemet och begränsar avgasutsläppen genom att kombinera driften av båda motorerna. Bränsleförbrukningen vid blandad körning anges till 2,9 liter per 100 km körsträcka. Samtidigt har koldioxidemissionerna minskat till 78 gram per km. Maxhastigheten är elektroniskt begränsad till 150 km/h.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141