23948sdkhjf

Populäraste bilen - 50 år i följd

År 2007 intar Volvo ännu en gång första platsen i den svenska nybilsförsäljningen. Det unika i sammanhanget är att Volvo innehaft denna position i inte mindre än 50 år och det i obruten följd på en marknad där konkurrensen blivit allt tuffare.

Under 2007 passerade Volvos marknadsandel 20 procent vilket bara hänt en gång tidigare under 2000-talet. Nu satsar Volvo Personbilar på att öka andelen ytterligare mot 22 procent under 2008. - Vi har alla byggstenar vi behöver, ett starkt varumärke, mycket fina bilar, ett fantastiskt distributionsnät i svensk Volvohandel, mjukvaror som skapar ett tryggt bilägande med Volvokort, Volvia försäkringar, Volvofinans och Hertz Biluthyrning . Och vi kommer att fortsätta utveckla nya produkter och tjänster med målsättning av överträffa kundernas förväntningar, säger Volvo Personbilar Sveriges vd Thomas Andersson. Det var 1958 som Volvo återtog första platsen efter ett antal år med växlande ledning. Situationen då var att Volvohandeln hade tre modeller att erbjuda, Volvo PV 444, senare under året ersatt av PV 544, Volvo Amazon och Volvo Duett. 1958 var året då de första Volvo Amazon levererades till Polisen. Det innebar också att Polisen gick in i ett nytt skede när det gällde inköp av fordon. Tidigare hade varje Polisdistrikt gjort sina egna inköp, något som nu kom att centraliseras. Dessa första Amazoner hade en omfattande specialutrustning och var efter amerikanskt mönster målade i svart och vitt, vilket föranledde folkhumorn att döpa dem till "fjällkor". Men, ett bredare och attraktivt produktprogram har inte varit det enda som gjort att Volvo kunnat behålla sin position under 50 år. Ett starkt återförsäljarnät har naturligtvis också spelat en betydande roll. I takt med tiden, marknadens ökade krav på tillgänglighet och service, har Volvohandeln utvecklats genom en målmedveten satsning på utbildning av personalen, utveckling av anläggningarna och utrustningen för att möta dessa krav. Volvo har samtidigt varit föregångare och marknadsledare när det gäller att skapa ett attraktivt bilägande för konsumenten. Första steget på den vägen var Assar Gabrielssons genidrag med införandet av den 5-åriga PV-Garantin redan 1954. Finansiering av bilköpet är och har alltid varit en viktig fråga för kunden. För att svara upp mot detta har allt från konventionella lån till olika former av leasing kunnat erbjudas som lösningen på finansieringen av bilköpet. Riksgaranti och Testfakta för begagnade bilar, två begrepp som introducerades under 60-talet för att ge konsumenterna en bättre trygghet vid köp av begagnad bil. 1979 tog Volvokortet sina första stapplande steg. Idag har kortet en betydande styrka. Med kortet på fickan kan Volvoägaren inte bara handla reservdelar och betala sina servicekostnader, utan också sprida kostnaderna på ett fördelaktigt sätt. Finansiering hos Volvofinans och försäkringar hos Volvia kan också betalas via Volvokortet. Dessutom ger kortet möjlighet tanka bilen till lägre priser. Kortets styrka kan också ses genom att ett flertal företag utanför Volvohandeln också har intresse av att anslutna sig till kortet. Kanske en bidragande orsak till att kortet finns i fickan hos många icke Volvoägare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078