23948sdkhjf

Miljövänlig trafik med Scanias etanolhybridbuss

Scanias etanolhybrid konceptbuss har nu testats ingående. Under nästa år kommer upp till tolv etanolbussar med Scanias system för hybriddrift att sättas in i daglig trafik i Stockholm genom ett samarbete med Storstockholms Lokaltrafik, SL. Det är den hittills största satsningen på miljöanpassad kollektivtrafik med stadsbussar. Tekniken innebär att utsläppen av koldioxid minskar med upp till 90%, samtidigt som bränsleförbrukningen reduceras med ca 25%.

Konceptbussen är resultatet av ett treårigt utvecklingsprojekt vid Scania i Södertälje. Med den väl fungerande tekniken i etanolhybridbussen vill Scania påskynda övergången till en miljöanpassad, hållbar stadstrafik. - Vi ser ingen anledning att vänta på andra nya bränslen och tekniker, som kan bli gångbara om tio år, säger Hasse Johansson, ansvarig för forskning och utveckling. Scania anser att etanol är det mest kostnadseffektiva förnybara bränslet på marknaden idag, om man tar hänsyn till faktorer som tillgänglighet, infrastruktur och beprövad teknik. Den fullstora konceptbussen har plats för ett 80-tal passagerare. Den har 10,4 m längd, 2,6 m bredd och en höjd av 3,3 m samt 18 tons totalvikt. Hela karossen är tillverkad i aluminium och består av fyra sektioner. Frampartiet med förarplatsen ovanpå framaxeln, mittsektionen med passagerarutrymmet, bakpartiet med motor, drivlina och styrda bakhjul samt taket med plats för de s k superkondensatorerna (för energilagringen) och hjälpaggregat för värme och ventilation. Bussen har lågt golv samt luftfjädring ”runt om” med individuell hjulupphängning och nigning (vid på- och avstigning). Drivsystemet är monterat i bakpartiet. Det är av typ seriehybrid, dvs det finns ingen mekanisk koppling mellan motor och hjul. Kraften levereras av en standard, nioliters etanoldriven dieselmotor på 199 kW (270 hk), som driver en elgenerator. Elenergin matas via ett elektroniskt reglersystem för 650 volt antingen till elmotorn, som driver bakaxeln, superkondensatorerna eller hjälpsystemen. Den elektriska kraftöverföringen ger en steglös acceleration, samtidigt som bromsenergin återmatas till kondensatorerna - elmotorn fungerar nämligen som generator vid inbromsningar. Systemet med kraftöverföringen innebär att dieselmotorn kan köras ”energioptimalt”. Varvtalet ändras ju inte när bussen startar eller stoppar. Superkondensatorerna är mycket effektivare än olika slags batterier, eftersom det gäller snabba cykler av laddning och urladdning. Bussens hybridsystem är även förberett för framtidens miljöanpassade motorteknik, t ex HCCI-motorer (Homogeneous Charge Compression Ignition). Ett annat framtida alternativ kan vara bränsleceller. Den etanoldrivna motorn uppfyller de stränga kraven på begränsade avgasemissioner enligt Euro 5 och EEV. Praktiskt sett innebär det att utsläppen av koldioxid reduceras med upp till 90% beroende på metoden för framställning av etanolen. Dessutom ger hybriddriften en bränslebesparing på omkring 25%. Motorn kan även köras på andra bränslen, t ex syntetisk diesel, RME eller gas samt på fossila bränslen - dieselolja och naturgas. (Källor: Tidskriften ”Mil”, nr, 2007 (Scania) och ”Verkstäderna” , nr 4, 2007.)

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094