23948sdkhjf

Swe PS visar resultat genom leanproduktion

I fordonsindustrins globala getingbo med krympande marginaler arbetar implementeringsteam på Volvo för att åstadkomma tydliga förbättringar baserade på principerna i leanproduktion. Därför genomförde Swedish Production System (Swe PS) sin tredje workshop på Volvo Torslanda nyligen.

Och projektet visar resultat. Swedish Production System är ett projekt inom Vinnovas Mera-program. Mera står för "Manufacturing Engineering Research Area" och är ett samarbete mellan statliga och regionala finansiärer tillsammans med fordonsindustrin (se avsnitt "Samarbetspartner och samfinansiärer" nedan). Programmet bygger på det avtal som träffades 2005 mellan staten, Västra Götalandsregionen och fordonsindustrin om att driva FoU-program med inriktningarna produktionsteknik och fordonstelematik. I Swe PS pågår ett arbete med ambitionen att åstadkomma tydliga förbättringar i tillverkningen inom svensk fordonsindustri baserat på principerna i leanproduktion. Projektet omfattar tre huvuddelar: Utbildning inom leanproduktion, analys och konceptutveckling samt implementering i produktionsanläggningar. Workshoppen på Volvo Torslanda samlade ett 40-tal deltagare från fordonstillverkare, leverantörsföretag och akademi. Swe PS projektledare Johan Svenningstorp från Volvo Technology AB erbjöd ett späckat program där deltagarna bland annat fick ta del av pågående leansatsningar på Volvo Car Corporation (VCC) samt en rundvandring i fabriken – 52 nya bilar per timme i treskift! Henrik Brynzér, Volvo Cars, presenterade leankoncept med fokus på materialfasad och logistiska flöden. Med den fortgående leansatsningen är förhoppningen att spara 90 miljoner kronor per år. Materialfasaderna på ”linjen” görs mer flexibla genom att de normala förrådsställagen ersätts med smidigare monteringsanpassade materialfasader. De är djupare, lägre, har smalare hyllstolpar samt hyllplan med rullbanor. Möjlighet finns att förlänga hyllplan mot monteringsobjektet för att underlätta montörernas plockning av detaljer. Målet är att material för två timmars produktion finns i fasaderna. Det möjliggörs genom bland annat mindre materialboxar samt att antalet materialboxar i materialfasaden optimeras för pågående produktion. - Vi fokuserar på att bygga bil genom att minska slöseri med resursförbrukande aktiviteter i produktion såsom omplock, emballagehantering och gångtid, berättade Henrik. En annan förändring är övergången från traditionell pall till hjulförsedda leveranser i fabriken, gaffeltruckarna ska bort. Implementeringsteam jobbar för högtryck med omställningar till leanproduktion runt lager- och "linefeed-frågor". - Vi går från bevakande ”line-feeding” med gaffeltruckar till gruppbalansering med dragtruckar. Vid lagerplock testar vi ett lampsystem för att komma ifrån att läsa tidsödande order- och plockrader, fortsatte Henrik. För intern sekvensiering och "kitting-upplägg" har influenser tagits från Mazda-fabriker, som lyckats halvera upprampningstiden vid modellbyten genom "kitting-baserade" upplägg. VCC reformerar till en visuell och ren fabrik med flexibla logistiska lösningar samt en bättre ergonomisk arbetsplats. En gjord fallstudie inom Swe PS visade en värdeflödesanalys av Volvo Bussars verksamhet i Säffle, Borås och Uddevalla. Studien presenterades av Per-Åke Sigbrandt, IVF, och Lars Fredriksson, Volvo Bussar. Den visar på förslag för ökad lönsamhet genom att jobba smartare, inte mer. Undersökningen visar en besparingspotential på 140 timmar/buss, sju dagars ledtid och material för minst 8 000 kronor per buss. Anpassning av produkten så att varje produktionsenhets kärnkompetens utnyttjas, omarbete minimeras samt att produkten förenklas ur monteringshänseende var några av förbättringsförslagen. Dan Carlsson, chef på Chalmers Industrihögskola, visade på resultat i form av nuvarande och kommande utbildningar inom leanproduktion. Han efterlyste även idéer och behov från deltagarna. Vilken "gren" är hetast hos tillverkande företag och leverantörer inom lean? - Swe PS är med och stöttar våra utbildningar och vi vill fånga kundernas behov. Våra kurser är inte bara riktade mot fordonsindustrin utan leverantörssidan är lika relevant. Nya moderniserade utbildningar i leanproduktion, som kan användas av såväl högskola som industri, är vårt fokus nu. En master i ”Lean Operations” är ett spår i utvecklingen, sade Johan Svenningstorp. - Resultaten som redogjorts här idag kommer från våra tre huvudområden och jag tycker att projektet framskrider bra. Det märks också på intresset för våra workshoppar, fler och fler deltar i sammankomsterna inom Swe PS. Leanproduktion med dess ständiga förbättringar har aldrig varit så i ropet som nu. Vårt kunskapsnätverk om hur svenska företag på bättre sätt kan nyttja sina egna styrkor i syfte att skapa produktionssystem i världsklass utvecklas kontinuerligt, avslutade Johan Svenningstorp. I Swe PS-projektet deltar från fordonsindustrin: Saab Automobile, Volvo Personvagnar, AB Volvo, Fordonskomponentgruppen genom International Automotive Corporation (tidigare Lear), Metallfabriken Ljunghäll AB, Cabeco AB, Chalmers tekniska högskola, IVF industriforskning och utveckling AB. OBS - ovanstående gäller specifikt för Swe PS-projektet, För Mera-projektet i stort är det fordonsföretagen (AB Volvo, Volvo Cars, Saab Automobile, Scania samt Fordonskomponentgruppen), staten och Västra Götalandsregionen som finansierar projektet. Teknikledaren baseras på information från IVF, Industriforskning och utveckling AB. Här läser du om aktuella projekt, kommande aktiviteter och publicerade rapporter från IVFs många intresseområden. Vill du veta mer om det som skrivs här, eller om IVF, så finns en välstrukturerad hemsida på www.ivf.se Vid frågor om notisernas innehåll kontakta angiven kontaktperson eller Jan Bäck, IVF, tfn 031-706 60 00 eller eposta till jan.back@ivf.se Fredrik Nyby fredrik.nyby@texttanken.se

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.126