23948sdkhjf

Stora Enso och Volvo bäst på CSR

Enligt en studie genomförd av Globe Forum Business Network placerar sig Stora Enso och Volvo i topp när det gäller CSR-strategier. Även andra skogs- och industriföretag placerar sig högt, som Trelleborg, SCA och Boliden.

Studien ser på hur de svenska börsföretagen framställer sitt arbete med miljö och hållbar utveckling via sina hemsidor. Viktiga frågor som tas upp är om företagen ser miljö som en del på väg mot en hållbar utveckling, men också om arbetet med miljö och hållbar utveckling integreras i företagens övergripande strategier. - Anledningen till att vi har valt att studera företagens hemsidor är att internet är den viktigaste källan för extern kommunikation. Det är här företagen väljer hur de vill profilera sig och hur de vill uppfattas av allmänheten, säger människorättsjurist Anna Massarsch, Globe Forum, som har genomfört studien. Studien visar bland annat att traditionella skogs- och industriföretag, som till exempel Stora Enso, Volvo och SCA, generellt är bättre på CSR än it/telekom- och tjänsteföretag som till exempel Tele 2, TietoEnator och Securitas. En framgångsfaktor för de företag som får högst poäng i utvärderingen att de har lyft upp frågor om miljö och hållbar utveckling till samma nivå som företagets övergripande strategier. En slutsats i studien är att företag med högst poäng ser CSR ur ett ekonomiskt och affärsmässigt perspektiv. CSR-frågorna har alltmer blivit ett ägarintresse. Detta synsätt har den senaste tiden fått stöd från flera andra studier och forskningsrapporter som visat starka positiva samband mellan företags CSR-arbete och börskurs. 1. Stora Enso (40 poäng = maxpoäng) 2. Volvo (38) 3. Hennes & Mauritz, SCA, Trelleborg (37) 4. AstraZeneca, SKF (36) 5. ABB Ltd, Boliden, Sandvik, SAS (35) Totalt ingår 67 börsföretag i studien.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078