23948sdkhjf

Konceptbil från Audi - en teknikfylld elhybrid

Flera biltillverkare har nyligen presenterat designstudier i kompaktsegmentet. De kännetecknas av hybridteknik för framdriften och avancerade elektroniska hjälpsystem. "Audi metroproject quattro" är en fyrsitsig bil med en 150 hk TFSI-motor, som driver framhjulen. Intill bakaxeln är en batteridriven 41 hk elmotor monterad, som kan utveckla max 200 Nm "extra vridmoment" när bilen accelererar. Elmotorn kan även användas för separat framdrift— räckvidden är omkring 100 km. Batterierna laddas upp från ett vanligt eluttag.

Konceptbilen har en enkel formgivning med hög kaross och plana fönster. Två kraftiga aluminiumbågar, som löper längs fönsterpartiets övre kant och som förbinder A- och C-stolparna, förstärker silhuetten av den kompakta karossen. Bilen har 3,9 m längd, 1,8 m bredd, 1,4 m höjd och en hjulbas om 2,5 m. Bagageutrymmet har 240 liters volym. När bagageluckan öppnas syns den indirekt belysta elmotorn genom en glaspanel. Under motorhuven finns en tvärmonterad 1,4 liters TFSI-motor, som utvecklar 110 kW (150 hk). Den driver framhjulen över en S-tronic DSG-växellåda (Direct Shift Gearbox). Vid bakaxeln är elmotorn på 30 kW (41 hk) monterad. Den kan dels samköras med förbränningsmotorn, dels köras separat. Vid full effekt, dvs med båda motorerna i drift, omvandlas den framhjulsdrivna bilen till en quattro (fyrhjulsdrift). Litiumjonbatteriernas kapacitet ger fordonet en räckvidd på upp till 100 km vid separat eldrift och därmed en avgasfri körning. Genom systemet Audi drive select kan föraren i förväg välja en av två alternativa inställningar av drivlina, växlingskaraktäristik och stötdämpning - det "effektiva läget" respektive det "dynamiska läget". I det förstnämnda används elmotorn selektivt, vilket innebär en betydande minskning av bränsleförbrukningen. Tekniken baseras på en mängd data, som alstras i det avancerade navigationssystemet. Detta kan nämligen upptäcka höjdskillnader längs färdvägen och därmed förplanera såväl återladdningsfaser som ökningar av energibehovet för framdriften. Förbränningsmotorn startar dessutom automatiskt när batterikapaciteten understiger 20% av maximal nivå. I det dynamiska läget kontrollerar det elektroniska systemet bl a det vridmoment som behövs från elmotorn för att bilen momentant ska uppnå den sportiga acceleration, som föraren önskar. För att optimera drivsystemets effektivitet återmatas bromsenergin i form av el för laddning av batterierna. Trots sportiga prestanda – bilen accelererar från stillastående till 100 km/h på cirka åtta sekunder - uppgår bränsleförbrukning till omkring 4,9 liter per 100 km körsträcka. Utsläppen av koldioxid är i genomsnitt 112 g per km. Topphastigheten är 200 km/h. En portabel enhet, Audis mobila handkontroll, kompletterar den vidareutvecklade mittkonsolen. Med handenheten kontrolleras förarens tillgång till fordonet, mobiltelefonen, navigationssystemet samt audio- och videospelare. Dessutom kan ett flertal fordonssystem fjärrmanövreras. Tvåvägskommunikationen baseras på ett lokalt trådlöst nätverk. Audis mobila handenhet ger också fordonets ägare en intressant säkerhetsfunktion. På bildskärmen kan nämligen i realtid visas bilder från en kamera, som är monterad inne i kupén. Om bilens larm utlöses varnas ägaren och om fordonet förflyttas utanför nätverkets räckvidd överförs uppgiften om positionen via biltelefonens UMTS-mottagare. Konceptbilens instrumenttavla har modifierats och bl a försetts med såväl analoga som digitala instrument. Till de förstnämnda hör hastighetsmätaren och varvräknaren.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079