23948sdkhjf

Han tar bilindustrin till båtbranschen

Ted Mannerfelt har lämnat bildesign för båtdesign i familjeföretaget. Flera extrema modeller växer nu fram med hjälp av skissning i Alias.

Ted Mannerfelt har en bakgrund som många avundas honom. Karriär som toppförare i offshore racing. Och industridesigner i världsklass. Jobb på Jaguar och Lotus lade bilindustrin för hans fötter. Men han valde båtbranschen – där han nu egensinnigt trampar upp nya stigar, till stor förtjusning för både nya och etablerade båtbyggare. I ett penthouse av glas, byggt på taket av en industrilokal i lilla Viggbyholms hamn utanför Stockholm, finner vi Ted Mannerfelt idag, 32 år ung, tillsammans med sin far Ocke Mannerfelt och ytterligare ett par kollegor i designbranschen. Det är en bit ifrån de gigantiska designavdelningarna på Lotus och Jaguar men arbetsmetodiken är densamma - och projekten skäms heller inte för sig. Både svenska och internationella uppdragsgivare står i kö och trängs om diskutrymmet i de kraftfulla designdatorerna. Och bilder och modeller av de mest tjusiga, spännande och märkliga flytetyg liksom kastar sig över en redan strax innanför entrén. - Det senaste projektet brukar ju alltid kännas som det roligaste man gjort, men just nu har vi flera stycken som är roligast, säger Ted Mannerfelt, som försäkrar att han traskar till jobbet med en sång på läpparna varje dag. Just Ted Mannerfelts mycket seriösa och strukturerade approach till designarbetet, hämtad direkt från bilindustrin, imponerar stort inom båtbranschen. Redan på konceptstadiet märks hans noggrannhet tydligt. Han pratar om "rötter" och "DNA" för sina olika kunder; formspråket för ett varumärke ska gå att spåra även om det är nya, tuffare modeller som tar form i datorerna. Med hjälp av mood boards, som är tavlor med text och skisser, och olika "grader" av design, från customvarianter till avant garde, kartläggs var någonstans på designskalan uppdragsgivaren vill lägga sig för ett visst projekt. Och inte förrän detta fått full accept, tas sedan de ytterst välgjorda konceptskisserna vidare till designstadiet. En förutsättning för arbetsmodellen är designprogrammet Autodesk Alias Studio, gängse i bilindustrin men än så länge ett ganska oprövat kort när det gäller båtar. För far och son Mannerfelt innebär detta en unik möjlighet att skapa en egen nisch. Struktur och tänk som i bilindustrin, men med båtbranschens korta och snabba beslutsvägar. Ted Mannerfelts erfarenhet av design på högsta nivå, kombinerat med faderns erfarenhet som konstruktör. - Allt går verkligen mycket snabbare när det handlar om båtdesign, det är inte så mycket prestige och inte lika många nivåer och remissinstanser. Om det tar fyra-fem år att ta fram en ny bil från start till mål, så gör vi motsvarande arbete på mindre än eJust nu har företaget två riktigt vassa projekt på gång. Världens bästa offshore racing-team, Victory Team från Dubai, har beställt en värstingkatamaran för den näst största klassen. Ted Mannerfelt, som själv har en VM-titel i offshore racing och som rönte stor uppmärksamhet med designen av en framgångsrik vingförsedd enskrovsbåt för några år sedan – en båtdesign som förövrigt vunnit Svensk Forms designpris två gånger – var ett givet val som designer. För Victory Team försöker han nu använda sina egna erfarenheter och vissa idéer från den båten, men anpassat till ett katamaranskrov med utombordare. - Se här, hur det blir som en inbyggd vinge mellan skroven, som hjälper till att lyfta båten ur vattnet samtidigt som den stabiliserar båten i luften, visar Ted på sin enorma dataskärm, där en fotorealistisk katamaran flyger fram över ett fiktivt hav. Större delen av sin arbetstid ägnar Ted Mannerfelt just för tillfället åt ett projekt med en italiensk gummibåt. Det handlar förstås även här om en riktig värsting till gummibåt, eller rib som det heter nuförtiden – rigid inflatable boat. Däcktillverkaren Pirelli är beställare och båten, som byggs för riktigt leksugna Medelhavsmiljonärer, blir en 45 fots daycruiser med både soldäck, champagnekyl och lyxtoa. På en av världens största båtmässor i Genua i oktober presenterades första exemplaret av båten i Pirellis monter. Pirellibåten har sin egen spännande historia. Själva skrovet togs fram inför den svenska America's Cup-satsningen Victory Challenge 2002. Det skapades för att vara tenderbåt till tävlingsbåtarna, en 14 meter lång specialbyggd bogserbåt. Båten visade sig vara mycket sjövärdig och smidig att hantera och det var givetvis perfekt för däcktillverkaren att förknippas med just en rib-båt. Pirelli, som precis tagit steget in i båtbranschen, ville därför gärna fortsätta satsningen genom att bygga en lyxig produktionsbåt på samma skrov. I höstas fick Ted och Ocke Mannerfelt beställningen. - Det är det här som är tjusningen, här får jag jobba med saker som direkt kommer i produktion, säger Ted Mannerfelt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078