23948sdkhjf

Berlingo och Partner i andra generationen

Se det var en riktig roll-out! Konströken bolmade tät, starkt strålkastarsken på fonden, musiken mot ett crescendo då plötsligt fyra små skåpbilar rullar fram ur dimman: en röd, en blå, en brun och en silverfärgad. Det var Citroens Berlingo och Peugeots Partner som nu presenterades i nya versioner, i både transport- och persombilsutföranden. Och mitt i den härliga röran av bilar, medarbetare och fotografer stod PSAs koncernchef Christian Streiff och log med hela kroppen!

PSA Peugeot Citroen tillverkar ett brett program av både person- och transportfordon, det är välbekant, men mängden tillverkade fordon imponerar. Christian Streiff målade med bred pensel som en koncernchef ska, när han framhöll att PSA under år 2007 tillverkat totalt 3 429 000 fordon. Och att en miljon av dem mätte in under den magiska gränsen 140 g/km för koldioxidutsläpp! Berlingo och Partner svarade med sina båda versioner för sammanlagt 254 600 av försäljningen i Europa under 2007. Säljmålet är dock 300 000 fordon, och PSA arbetar systematiskt med att bli snabbare och säkrare som biltillverkare. Nyckelordet är CAP 2010-programmet, som bl a syftar till att förbättra kvaliteten genom omfattande provning och kvalitetssäkrande program. Andra inslag i CAP 2010 gäller kostnadsstyrning, produktprogram och internationalisering, berättade Christian Streiff och pekade på att man nu fått med sina största leverantörer i programmet. Ett viktigt mål däri är att förverkliga ett dynamiskt ledningssystem som ska sträcka sig långt ner i hierarkin för att t ex lösa problem mycket snabbare. PSAs fabrik i Vigo tillverkar nu de nya Berlingo och Partner och är en av de fabriker som arbetar enligt CAP 2010-programmet. Verkstäderna träffade Pierre Ianni, som ansvarat för att dra igång tillverkningen av de nya Berlingo och Partner i Vigo. Första frågan gällde vad som givit de största problemen att lösa på vägen. - Att hålla tidsplanerna och att få alla de ca 100 leverantörsföretagen att nå sin avtalade leveranstakt! Det har krävt mycket nära samarbete och täta kontakter, och här har vi sett hur oerhört fördelaktigt det varit att ha leverantörerna nära i Galicien (den nordvästra delen av Spanien), där Vigo ligger. - Men viss utrustning, som de stora pressverktygen, har vi köpt över hela världen, berättar Pierre Ianni. Verkstäderna frågar också om materialutvecklingen, speciellt om man för den nya serien satsat mer på t ex kompositmaterial. Under senare år har ju andelen icke-stålmaterial ökat sakta men säkert i de flesta fordon. Pierre Iannis svar överraskar, när han berättar att man inte ökat användningen av kompositmaterial i nya Berlingo och Partner: - Vi har inte sett några skäl att optimera här, vi har helt enkelt inte sett några påtagliga fördelar! Lanseringen av de båda nya versionerna kommer nu att rulla genom Europa i olika steg. För Sveriges del kommer nya Berlingo och Partner att visas för en större publik vid lastbilsmässan på Elmia i augusti. Innan dess räknar Verkstäderna med att kunna redovisa nyheterna. Ett omdöme kan vi dock redovisa redan nu, och det gäller komforten och utrustningsnivån i främst personbilsversionerna. Ombonat är det ord vi väljer: många fack att stuva i, ljusinsläpp i tak, sköna stolar och flexibla lösningar för inredningen. Utrustningsstandard som en mellanklassedan. För transportköparna kommer en nyhet: telematik som skickar data till system för vagnparkuppföljning ger bättre möjligheter att optimera underhåll och användning.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.406