23948sdkhjf

Scania ökar tillverkningskapaciteten

Vid Scania CV i Södertälje kör 4-skift och kommer upp i en tillverkningstakt av 100 000 fordon per år. När företaget ville minska cykeltiden för bearbetning av foder var lösningen att investera i en dubbelspindlig svarvcell.

En cylinderfoder är även en utbyteskomponent och ett byte gör att man förlänger livstiden på motorn radikalt. I två flöden tillverkas foder för montering och som reservdelar till eftermarknaden. - Då försäljningen ökat var vi nu tvungna att öka vår tillverkningskapacitet och samtidigt ersätta den gamla utslitna maskinen. Lösningen blev att investera i en dubbelspindlig maskin för bearbetningen av cylinderfoder. Då skulle vi tjäna laddtid och kunna bearbeta hela tiden. Vi ville ha en kompakt maskin som skulle passa in i layouten på fabriken, säger Niclas Josefsson, projektledare på Scania i Södertälje. Lösningen blev att man valde en dubbelspindlig Monforts DNC 500 för sin cylinderfoderbearbetning. Maskinen är sammankopplad med en mätcell från CEJ och hela cellen betjänas av en portalrobot av typ LP25 från Güdel. I ena änden av stationen laddar man på förbearbetade foderämnen från ämnesleverantören. I flödet utförs sedan finborrning, svarvning, finhening, tvätt och automatisk mätning. Det hela avslutas sedan med en manuell kontroll. I den aktuella maskinen finsvarvas ytterkonturen på fodret. - Den nya processen fungerar med nästan halva cykeltiden för samma arbete. Men när allt är klart skall vi ned ytterliggare 5 sekunder. Maskinen är bra och känns stabil. Vi håller fortfarande på att utvärdera maskin och portal och allt är inte optimerat till 100 procent ännu. Men så långt är vi nöjda med vårt val, säger Niclas Josefsson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062