23948sdkhjf

Logistik som mål, kvalitet som bonus

Som en del i ett pågående investeringsprogram för ökad kapacitet för kyld grovplåt bygger man vid SSAB i Oxelösund en ny blästrings- och målningsanläggning. För att sortera och mellanlagra plåten innan utleverans har man byggt ett mycket stort höglager. 25 m högt!

Grovplåtproduktionen vid SSAB i Oxelösund ställs nu om till 100 % kylda stål; under år 2009 ska omställningen vara helt klar. Som ett av flera projekt på vägen dit byggs en ny målningsterminal. Projektledare för denna är Magnus Rådh, och Verkstäderna fick en pratstund när anläggningen gick i produktion i slutet av januari. - Målningsterminal Brannäs kallas detta delprojekt, och där ingår en ny blästrings- och målningsanläggning, ett höglager och en ny utlastningsfunktion. Totalramen för de tre delprojekten är ca 250 Mkr och vi får nu en tredje linje för målad plåt. Färgerna är ju en del av vårt varumärke, med rött för Hardox, grått för Weldox, grönt för Armox och svart för Toolox, påpekar Magnus. Målningsterminalen kommer att producera på femskift med bemanning fem personer per skift. Dessutom med produktionschef, drifttekniker och underhållstekniker på dagtid. Hela målningsterminalen får en yta av ca 12 000 m2 och höglagerdelen är med bredden 50 m och längden 85 m knappt hälften därav. Men det mest imponerande är ändå höjden: 25 m! Vid Verkstädernas besök i oktober var byggnaden och höglagrets balkkonstruktion rest och hanteringskranarna på plats. Och även på de allra högsta platserna i denna enorma volym ska man lägga paletter lastade med plåt. - Vi har 506 platser för paletter och varje palett bär upp till 12 ton, berättar Magnus. Det blir alltså möjligt att mellanlagra ca 6 000 ton totalt i höglagret. Största plåtformat på paletterna är 3,5 bredd och 15 m längd. Planeringsmässigt ingår all plåt här i kundorder och om en order kräver fler paletter kan de läggas på valfri plats i lagret, och om så önskas kan man också lägga fler order på samma palett. - All hantering i lagret är automatiserad, med mycket snabba kranar för paletterna som läggs in på sina platser med en precision på ett par mm. Åkhastigheten för kranarna är 5 m/s, men mest imponerar lyfthastigheten upp till lagerhyllorna som är 80 m/s, berättar Magnus Rådh. Här lyfter man alltså 12 ton plåt och en tung palett med 80 m/s. Det betyder kraftiga lyftmotorer. Installerad effekt är ca 1 MW per kran, och man har två stycken. - Det behövs för att vi ska få den cykeltid för hanteringen som behövs, dvs 110 sekunder per kran, vilket ger ca 60 s mellan plåtarna vid utlastningsstationen, förklarar Magnus. För logistiken är det alltså väl sörjt, med snabb hantering kan man sortera och skilja kundorderna åt, mycket bättre än med den annars vanliga hanteringen med okförsedda traverser som sorterar ur stora plåthögar. - Med den automatiserade hanteringen får vi också en bättre ytkvalitet som bonus, säger Magnus. För konstruktion, tillverkning och montage av höglagret svarar tyska Vollert, som här för första gången kombinerat sitt kunnande inom tunga lyft med en snabb hantering i lagersystem.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062