23948sdkhjf

Rotage satsade på FMS-anläggning

Det ska vara mycket bearbetning och lite förflyttning med truck. Och plåten ska alltid få ett mervärde så fort man rör den! Det säger Ingemar Ronger, vd för Rotage, och det också ledorden när man tillsammans med Trumpf arbetade fram "Norra Europas mest avancerade anläggning med helautomatiserat tillverkningssystem med lagersystem för råmaterial och färdiga bitar" som man lite skrytsamt skriver om sitt nya tillverkningssystem i en folder. Ingemar Ronger tillägger att "man kan också säga att det är ett logistiskt center där vi har ordning och reda på lager och produktion".

Rotage ligger i Kvänum ett par mil från Skara. Det startade 1979 med lantbruksmontage. 1998 byggdes en ny fabrik som idag har en yta på 7 000 kvadratmeter. De har bara legotillverkning och erbjuder "en modern maskinpark med hög automatisering och stor kapacitet" som står det att läsa i deras folder om sig själva. De är sammanlagt 85 anställda och bearbetar 6 000 ton plåt per år. 2005 stod den första helautomatiska anläggningen från Trumpf klar, och nu har man just investerat i ännu en, lika stor. - Den första anläggningen visade så tydligt hur viktigt det är med automatisering och logistik i driften. Sedan oktober 2007 har vi successivt ökat produktionen i den andra, och installationerna är i stort sett klara av de maskiner som betjänas av den nya FMS-anläggningen. Vi monterar just nu den sista maskinen, en Bendmaster, berättar Ingemar när Verkstäderna ringer upp i mitten av februari. Rotage har vuxit med högkonjunkturen och gått från en omsättning på nästan 50 miljoner 2003 till över 100 miljoner 2006 och 111 Mkr för 2007. - Jag tror vi kan öka ytterligare med 25 procent nu när den nya anläggningen är igång, säger Ingemar. Anläggningen består av ett lager med upp till 694 hyllor, eller paletter. Varje palett kan bära tre ton plåt. All plåt som läggs in i lagret och sedan behandlas noteras i en dator. - Detta betyder att vi alltid vet vad som finns i lager, säger Ingemar. Rotage valde Trumpf eftersom det var det mest flexibla systemet, där man har full koll på plåtarna som går in och de som lämnar som färdiga för leverans. Dessutom kan plåtarna lagras i ett mellanlager och skrotskeletten tas ut den närmaste vägen när systemet har tid. I mitten går "tåget" som hämtar och lämnar vid de olika bearbetningsstationerna som syns i ingressbilden De består av två stansmaskiner, fyra laserskärare och en bockmaskin. Totalt är anläggningen 75 meter lång, om man räknar med vagnarna, och sex meter hög. Plåtarna lyfts med Trumpfs Sheetmaster Trumagrip och Trumasort. Där finns tre laserskärare från Trumpf, en TC L3050 och två TC L3030. Den överordnade styrningen av logistiken ligger i Trumpfs eget styrsystem TC-cell. Varför så många Trumpf-maskiner? - De har hög kvalitet, säger Ingemar. Detta är ett flexibelt system som passar för legotillverkning med många kunder. Rotage har 230 kunder, 100 i månaden och ibland så korta serier som 50 enheter. De flesta serierna är mellan 100 och 1 000 enheter. - Detta kräver stor flexibilitet och är dessutom kostnadseffektivt, säger Ingemar och ger ett exempel på hur de tog hem en order genom ett lägre totalpris, från ett företag som ligger 40 mil bort. - Detta visar att vi är konkurrenskraftiga även när det är långa transporter, säger Ingemar. - Detta är ett sätt att behålla jobben i Sverige, tillägger han. Ingemar tycker det är viktigt att det också finns produktion, och inte bara tjänsteföretag i Sverige. Han har aldrig begripit varför det skulle vara så bra att frakta plåtar med bil och båt till utlandet för tillverkning och sedan frakta hem den färdiga plåten igen. - Det är inte miljövänligt, säger han. Han är fjärde generationen i sin hembygd och värnar om bygden och framtiden. - Om de bygger ut E20 kommer det också att bli lättare att pendla till sitt arbete, säger han och tror att framtiden kräver ett mer flexibelt sätt att arbeta. Den nya anläggningen hjälper till att optimera användningen av plåtämnena. - Det är bra nu när stålpriserna går upp, säger Ingemar. Det nya helautomatiserade tillverkningssystemet kräver mycket lite bemanning. Men de som arbetar där måste ha viss teknisk utbildning och ha känsla för hur tillverkningen går till, så att den planeras efter principen: enklare arbeten på helger och nätter, och mer komplicerade arbeten på dagtid. - Tillverkningen är tänkt att i en framtid gå 24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan. För ett par dagar sedan ringde en kund och frågade om Rotage kunde räkna på ett jobb, där konstruktionsarbetet var klart. - Det är klart att vi gjorde det och kommer att fortsätta med det, men det kan också i en framtid bli så att vi är med i ett tidigare skede och då ser om man kan anpassa produkten till vår anläggning, för att få ett bra pris. Det är en utveckling som man gärna ser hos Rotage. - Där kan vi vara med och hjälpa till i vår prototypanläggning som vi nyligen tagit i drift, efter starka önskemål från våra kunder, säger Ingemar. Han ser ljust på framtiden och tar ett exempel från sitt eget garage där han städade för några dagar sedan. - Många av de verktyg och andra saker som stod där hade jag redan bytt ut mot ett bättre, säger han och menar att det kommer även i fortsättningen finnas en marknad, trots att vi tror att vi inte behöver något just nu. - Tekniken går framåt och det skapas hela tiden bättre prylar som kommer att säljas. Han ser också en möjlighet i att gränser öppnas och EU växer. - Detta skapar en större marknad, säger han. Han ser inga tecken på att konjunkturer ska mattas av och ser fram emot att få se den nya anläggningen i full drift. - Det ska bli roligt att kanske komma hit en lördag och se det vi planerat för i drift. Se flödet genom anläggningen. Höra tåget, lasrarna och stansen arbeta, slutar Ingemar Ronger.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062