23948sdkhjf

Robotar fabricerar katalysatorer

Robotar övertog de tunga jobben när Haldor Topsøe satte upp en ny linje för att producera katalysatorer till bilar.

I dag fungerar automatiken perfekt hos Haldor Topsøe A/S i Frederikssund, där åtta ABB- robotar arbetar med extrem precision och utför ett antal olika uppgifter i produktionen av de mycket avancerade katalysatorerna. Peter Fink-Jensen är projektledare i katalysatorfabrikens produktionstekniska avdelning och har ansvarat för bygget av produktionslinjen. Han visar en metallcylinder omkring en tunn duk som är belagt med katalytiskt material, vilket bilavgaserna passerar när de rensas från de farliga nitrogenoxiderna. - Vi producerar många olika katalysatorer. De kan vara från 150 millimeter i diameter till 350 millimeter och i olika längder efter kundernas behov. Genom att vi inte producerar för lager utan efter kundorderstyrt så krävs det att linjen kan ställas om snabbt, säger Peter Fink-Jensen. Detta med flexibilitet var ett av de krav som Peter Fink-Jensen ställde, när han för drygt ett år sedan satte i gång med att bygga en helt ny produktionslinje med robotar. Företaget hade sedan tidigare rutin för tillverkning av större filtersystem för rökgasrening, men nu var det knepigare. Katalysatorn till bilen är utsatt för samma krav om att vara minimal som alla andra komponenter. Leif Dalum är chef för Proinvent som levererat flera av de robotar och specialmaskiner till Haldor Topsøe och fungerar som partner i hela processen med att få processerna att fungera i produktionen. Proinvent är certifierad partner med ABB och det låg därför nära tillhands att välja en robotiserad lösning. Leif Dalum, Peter Fink-Jensen och deras projektmedarbetare har arbetat tätt tillsammans i processen med att bygga om och automatisera fabriken. Det var själva packningsmomentet för katalysatorn som gav mest huvudbry hos projektteamet, och man tvingades uppfinna en helt ny metod, som hämtade inspiration från hemrullade cigaretter där man placerar tobaken mellan två rullar varefter man sticker in papperet och rullar runt för att vips ha skapat en cigarett. Nästan samma princip använder man, när den keramiskt belagda katalysatorduken skall in i metallcylindern. - I första omgången var det en rent manuell process, men vi tog oss an utmaningen att automatisera den, säger Leif Dalum, som tillsammans med Peter Fink-Jensen och projektteamet tog fram metoden med att få duken veckad på rätt sätt i katalysatorerna. - EDet kan vara svårt att få de runda katalysatorerna placerade, så de ligger i fullständigt rätt position som roboten har programmerats till. Därför har man en robot med visionsystem kopplat till sig. Den kan "se" cylindrarna och griper helt precist och försiktigt om dem, även om de ligger förskjutet eller skevt på pallen. De färdiga katalysatorelementen kontrolleras till sist av ett separat visionsystem som garanterar att slutkvaliteten är nådd. Det är Proinvents systerbolag Videometer A/S, som har levererat de två visionsystemen som ingår i anläggningen. - Det fungerar riktigt bra nu, men det stundtals var det en seg process, säger Peter Fink-Jensen, som har stort förtroende för robotarna. - Det är ju en mogen teknik, så den stora utmaningen för oss var dokumentationen. Det är ett kraftigt dataflöde i processen, och det finns några mycket komplexa delprocesser i systemet. Vi har mycket höga kvalitetskrav från bilindustrin, som kräver, att vi högst har 30 felaktiga katalysatorer bland varje miljon vi levererar. Vi ska kunna spåra alla data tillbaka till råvaruleverantören och därför insamlas alla data från hela processen. - Vi levererade specialmaskinerna, visionsystemet samt robotarna och programmeringen av robotarna, medan Haldor Topsøe själv har ansvarat för databehandlingssystemet och logistikstyrningen, säger Leif Dalum.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094