23948sdkhjf

Ny Caddy - med starkare motor

Då Volkswagen lanserade en helt nyutvecklad Caddy år 2004 var det som en relativt enkel men säker, rymlig och komfortabel täckt skåpbil. Genom åren har modellutbudet ökat, i dagarna med TDI R med tvålitersmotor på 140 hk och sexväxlad växellåda.

Volkswagen upptäckte att deras legendariska modell Transporter av många kunder upplevdes som för stor. Eftersom många transporter görs med korta avstånd och i tätt trafikerad stadsmiljö efterlystes en mindre, smidigare och komfortablare bil. Men med bra lastkapacitet. För att snabbt erbjuda kunderna en sådan bil byggdes den spanska koncernbilen Seat Inca med förhöjt tak och lanserades som Volkswagen Caddy. Den fyllde många hantverkares behov men hade flera begränsningar. Den var lite i minsta laget, den hade inga sidodörrar, var inte speciellt flexibel etcetera. Modellen ersattes 2004 av en helt nyutvecklad polsktillverkad bil. Denna täckta skåpbil har sedan dess fått sällskap av versioner med glasade sidor, med två olika axelavstånd, med ett eller två baksäten (för fem eller sju passagerare). Dessutom finns specialutrustade bilar som säljs i begränsad serie, typ Harley Davidson Edition. Inledningsvis fanns fyra motoralternativ. Förutom de båda bensinmotorerna, där 1,4-litersmotorn ger 80 och 1,6-litersmotorn 102 hk, finns två dieselmotorer. Dessa motorer står för merparten av försäljningen och baseras på koncernens motor på 1,9 liter och ger 75 respektive 105 hk. Motorerna ger ett relativt högt vridmoment och skillnaden dem emellan är att den starkare versionen har avgasturbo med variabel geometri och laddluftkylning. Sedan något år finns Caddy med en miljövänlig tvåliters EcoFuel motor som ger 109 hk. Den kombinerar gas och bensin och har blivit mycket populär på den tyska marknaden, där man till skillnad från Sverige satsat på att bygga ut nätet av tankställen för gas. Nu under våren lanseras modellen TDI R. I grunden samma "gamla" Caddy men för omkring 25.000 kronor extra får man klassens starkaste motor samt en sexväxlad manuell växellåda. Nya motorn är på två liter och ger 140 hk, hela 35 mer än den hittills starkaste dieselmotorn. Det känns vid acceleration, där det bara tar 10,6 sekunder från stillastående upp till 100 km/h (fabriksuppgift). Toppfarten är 186 km/h. Det är prestanda som välkomnar bilen i vänsterfilen på Autobahn. Motorns vridmoment har ökat med 28 procent jämfört med motorn på 105 hk. Från 250 Nm vid 1 900 varv per minut till 320 Nm redan vid 1 750 varv. Välkomnas av de som ofta kör med tung last och/eller släp. Trots att motoreffekten har höjts med drygt 33 procent stannar ökningen av bränsle på 1,0 liter per 100 kilometer. Det innebär att den starkaste motorn vill ha 6,4 liter per 100 kilometer, vid blandad körning (fabriksuppgifter). Dieselpartikelfilter är standard och utsläppsnivån för koldioxid stannar vid 169 gram per körd kilometer, fortfarande vid blandad körning och enligt tillverkaren. Den starkare TDI R-motorn matchas dels av en sexväxlad låda, dels genom ett spänstigare chassi. Växellådan är exakt och lättväxlad och det bidrar till den "racing-känsla" som omger motorns prestanda. Den högre effekten matchas av kraftigare bromsar, fastare fjädring och dämpning samt 16-tums fälgar med 205/55-däck.
Fortfarande i form av fjäderben fram och stel axel med längsgående bladfjädrar bak. Lastkapacitet och flexibilitet är identiska med övriga Caddy, maxlast cirka 730 kg, totalvikt max 2 200 kg och släpvagnsvikt max 1 500 kg. Lastutrymmet är 1 781 millimeter långt och 1 558 millimeter brett (över hjulhusen). Lastvolymen är 3,2 kubikmeter och verktyg samt gods nås enkelt via de två dörrarna bak eller via skjutdörren på sidan, vilken ger en öppningsbredd på 700 millimeter. Variationsmöjligheterna av lastutrymmets utformning begränsas endast av bilägarens fantasi. Förarmiljö och sittkomfort håller samma standard som övriga Caddy. Svensksålda bilar standardutrustas med elfönsterhissar, fjärrstyrt centrallås, elbackspeglar, ABS, EDS, ASR (antispinnreglering) och MSR (motorbromsreglering), tre års garanti samt stilleståndsersättning. Däremot är antisladdsystemet ESP tillval.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063