23948sdkhjf

Volvos hybrid hetast i Las Vegas

Glöm casinon och lättklädda damer, det är en hjullastare från Arvika som just nu är hetast i Las Vegas. Hybriden fick ett fantastiskt mottagande när den stod uppställd under mässans första dag.

Maskinen kallas L220F Hybrid och är fortfarande en prototyp, men Volvo försäkrar produktionsstart inom ett år och leverans till kund i slutet av 2009. Det är inte utan att man blir lite stolt. Volvo Personvagnar får ursäkta, det är Construction Equipment som lanserar en hybrid i exakt rätt tid, när miljö är på allas läppar. Konkurrenterna kommer förbi Volvos monter och gratulerar och besökarna står i rad för att få höra någon av de tre produktspecialisterna berätta om hybridprototypen. Asiatiska konkurrenter hänger in under maskinen och fotograferar kablar och den silvriga enheten som sitter mellan motor och transmission. Just den silvriga enheten, en kombinerad elmotor och generator, är hjärtat i Volvos hybridmaskin. Elmotorn, som utvecklar 67 hästkrafter, hjälper till i de områden som dieselmotorn är som svagast. Alltså precis innan turbotrycket och motorn är uppe i varv, vid starter eller när maskinen är på väg in i en hög med material. Enligt Volvo kommer detta att innebära att maskinen känns oerhört pigg att köra. Batterierna som nu sitter bakom hytten laddas sedan när elmotorn inte används. Detta är en lösning på prototypmaskinen, på den serietillverkade hjullastarhybriden kommer batterierna att sitta bakom motorn. Anledningen till att Volvo inte gått hela vägen med sin prototyp är de kostnader som skulle vara förknippade med att bygga om en prototyp. Exakt när maskinen börjar tillverkas är Volvo fortfarande förtegna om, likaså när den når svenska marknaden. Maskinen går heller inte att beställa, även om många försökte redan under Conexpos första dag. I och med att elförsörjningen säkras med batterier stängs maskinens dieselmotor av när den inte används under en viss tid. Hur länge har inte Volvo bestämt, men antagligen kommer maskinföraren kunna ställa in detta själv för att anpassas till körstilen. När den sedan är avstängd kan maskinen stå en timme utan motor i gång och när föraren sedan nuddar gaspedalen går motorn igång på under en sekund med hjälp av elmotorn som agerar startmotor på beskedliga 50 kW. Övrigt som är annorlunda är generator och klimatsystemet, där den första är överflödig och det senare är nu elektriskt och sitter på hytten ovanför bakrutan, något som underlättar service. Volvo L220F Hybrid har svensk premiär på årets Volvodagar i Eskilstuna om alla bitar faller på plats. Ute hos kund i slutet av 2009.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.205