23948sdkhjf

Mer kapacitet behövs

Omfattande satsningar inom verkstadsföretagen gör att vi denna gång ägnar två sidor för att berätta om nya intressanta investeringar. Och det är kapacitet som skaffas. Vi börjar med Scania, som valde en dubbelspindlig svarvcell för ökade behov av cylinderfoder.

Vid Scania CV i Södertälje är det full fart i produktionen av cylinderfoder. Man kör 4-skift och kommer upp i en tillverkningstakt för 100 000 fordon per år. Här är tid pengar och när man ville minska cykeltiden för bearbetning av foder blev lösningen att investera i en dubbelspindlig svarvcell. Vid anläggningen tillverkas samtliga motorer för europamarknaden. Men cylinderfoder är även en utbyteskomponent och ett byte gör att man förlänger livstiden på motorn radikalt. I två flöden tillverkas foder för montering och som reservdelar till eftermarknaden. - Då försäljningen ökat var vi nu tvungna att öka vår tillverkningskapacitet och samtidigt ersätta den gamla utslitna maskinen. Lösningen blev att investera i en dubbelspindlig maskin för bearbetningen av cylinderfoder. Då skulle vi tjäna laddtid och kunna bearbeta hela tiden. Vi ville ha en kompakt maskin som skulle passa in i layouten på fabriken, säger Niclas Josefsson, projektledare på Scania i Södertälje. Lösningen blev att man valde en dubbelspindlig Monforts DNC 500 för sin cylinderfoderbearbetning. Maskinen är sammankopplad med en mätcell från CEJ och hela cellen betjänas av en portalrobot av typ LP25 från Güdel. Från det att man stannade den gamla maskinen hade man fyra veckor på sig att få igång den nya. Att bygga maskinen tog två veckor, igångkörningen till två veckor och maskinen togs i drift enligt plan. Därefter följde utbildning och optimering i ca två veckor. - Vi är nöjda med Ehn & Land som var lätta att ha att göra med och ställde upp bra med en servictekniker. Man hade en tekniker stand-by vid installationen, vilket underlättade arbetet. - Det fungerade bra med installationen, säger Madeleine Lövgren, projektledare för installationen på Scania. I ena änden av stationen laddar man på förbearbetade foderämnen från ämnesleverantören. I flödet utförs sedan finborrning, svarvning, finhening, tvätt och automatisk mätning. Det hela avslutas sedan med en manuell kontroll. I den aktuella maskinen finsvarvas ytterkonturen på fodret. - Den nya processen fungerar med nästan halva cykeltiden för samma arbete. Men när allt är klart skall vi ned ytterliggare fem sekunder. Maskinen är bra och känns stabil. Vi håller fortfarande på att utvärdera maskin och portal och allt är inte optimerat till 100% ännu. Men så långt är vi nöjda med vårt val, säger Niclas Josefsson. Leax Mekaniska AB har nyligen installerat en automatiserad anläggning för bearbetning av axlar. Beräknad kapacitet i anläggningen är 50 000 axlar per år av sex varianter. Anläggningen körs i treskift. Bearbetningen sker i en vertikal flerop Victor V-center-85B och en CNC svarv, Victor V-turn II-26/60, se bilder. Detaljhanteringen utförs av en ABB IRB 4400, levererad och driftsatt av automationsföretaget Allelektro, Team "Robot". Leax Mekaniska AB har även investerat i en vertikalsvarv Victor V 300 för bearbetning av mycket tunna ringar. Beräknad kapacitet i anläggningen ca 90 000 detaljer per år. Anläggningen kommer att köras i 3-skift. Uppspänning sker i sex-backschuck med pendlande backar. Detaljhanteringen utförs av en ABB IRB 2400. Leverantör av de nämnda maskinerna är LPV Verktygsmaskiner AB i Värnamo, som har erhållit flera order på nya maskiner till företagen inom Leax Group: Leax Falun AB har investerat i två vertikalsvarvar Victor V300 samt en horisontell flerop Kafo HMC-500, och till Leax Components AB i Ludvika har LPV levererat en vertikal flerop Victor V-center-145 samt en horisontell flerop Kafo HMC-500. Leax Mekaniska AB startades 1982 av Lennart Berggren och Axel Seger och ingår nu som en av sex divisioner i Leax Group som har 630 medarbetare och en budgeterad omsättning för år 2008 på 1,1 miljarder kr. LPV Verktygsmaskiner AB är generalagent för hela Victors maskinprogram. Företagets övriga agenturer är Cincinnati/Fadal , Kafo, Denver och Klaeger. Miamipool ab i Timrå har nyligen investerat i en ny Pullmatic 520 från Pullmax AB i Göteborg för tillverkning av sina pooler. Miamipool startades 1967 och är därmed ett av landets äldsta företag i branschen. De erbjuder 46 standardmodeller för montering i mark och alla markpooler tillverkar de själva i Timrå bl a med hjälp av en Pullmatic 520. Företagets stålpooler är s k markpooler. Hos Miamipool säger man att hos en fastighet som har en markpool på tomten ökar fastighetsvärdet som oftast med den dubbla anläggningskostnaden. Med hjälp av Pullmatic 520 tillverkas stommen av 2 mm varmgalvaniserad stålplåt eller 1,5 mm rostfri plåt. Dessa fogas sedan samman med bult och mutter från fabriksstansade hål. Detta gör monteringen enkel. Poolen förankras sedan i marken med lite betong för att stommen inte ska kunna röra sig åt något håll. Genom detta kan poolen också tömmas utan risk om det skulle bli nödvändigt. VK Mekaniska i Staffanstorp tillverkar detaljer främst i rostfritt stål och plast. Viktiga kunder är bl a Alfa Laval, Getinge AB, Tetra Pak och Lundgrens Mekaniska samt G Larsson i Bromölla, som använder VK Mekaniskas produkter i maskiner för separering av stärkelse från potatis eller t ex tapioka. VK Mekaniska har 18 anställda och siktar i år på en omsättning på 32 Mkr. En normalserie omfattar mellan 25 och 1 000 detaljer. Vd Krister Nilsson berättar att när VK Mekaniska fick ett stort uppdrag från G Larsson på tillverkning av plastdetaljer behövde man snabbt skaffa fram en vertikal flerop. Företaget har sedan tidigare tre Doosan-maskiner från Swedish Tool/Vislanda Maskin, och med ett erbjudande om leverans på bara tre månader, ungefär hälften mot normal leveranstid för sådana maskiner, blev valet enkelt, berättar han: - Bra och pålitliga maskiner och hög servicenivå! Den nya fleropen, en Doosan Mynx 750, är avsedd för tillverkning av kvalificerade plastdetaljer med måtten 650 x 900 x 150 mm. Maskinen levererades redan efter tre månader och redan fullt utnyttjad, med en maskintid per detalj på ca åtta timmar. För att klara tillverkning utan avbrott är maskinen utrustad med spåntransportör. Doosan Mynx 750 har BT 50-kona, och spindelns max varvtal är ca 6 000 varv/min med motoreffkten 18,5 kW. Verktygsmagasinet rymmer 40 verktyg. Snabbgång i xyz är 30/30/24 m/min. Bordsstorleken är 1 600 x 7560 mm, axelrörelserna i yxz är 1 525 x 762 x 625 mm.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063